Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suomalaisen musiikkijournalismin ja musiikkimedian kehitys ja nykytila (1917–2025) : Minkälaista mediasisältöä musiikkialan ammattilaiset haluavat ja kuka musiikkitoimittajalle maksaisi?

Sidiropoulou-Salo, Dimitra (2025)

 
Avaa tiedosto
SidiropoulouSalo_Dimitra.pdf (1.697Mt)
Lataukset: 

Avoin saatavuus / Open access / Öppen tillgång
Sidiropoulou-Salo, Dimitra
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432363
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni päätavoitteena oli tutkia suomalaisen musiikkijournalismin ja -median kehitystä ja nykytilaa sekä perehtyä musiikkitoimittajan todellisuuteen. Koostin työhöni yleiskatsauksen suomalaisesta musiikkijournalismista ja -mediasta vuodesta 1917 vuoteen 2025. Yleiskatsaus sisältää suomalaisia musiikkilehtiä, verkkomedioita, radiokanavia, nettiradiokanavia, musiikin erikoisohjelmia ja musiikkipodcasteja. Esittelin myös suomalaisia musiikkitoimittajia ja avasin musiikkitoimittajien työolosuhteita sekä kulttuuri- ja luovien alojen nykytilaa. Näiden osioiden tietolähteenä käytin alan kirjallisuutta, historiikkeja, artikkeleita, haastatteluja, tutkimuksia ja Valtioneuvoston julkaisuja. Työni toinen tavoite oli selvittää, minkälaista mediasisältöä suomalaiset musiikkialan ammattilaiset haluavat ja toivovat julkaisuistaan ja esiintymisistään tehtävän. Tutkin aihetta tekemäni kyselytutkimuksen avulla, jonka kohderyhmänä olivat suomalaiset muusikot, musiikintekijät ja musiikkituottajat. Tutkimukseen osallistui myös musiikkialan toisen ja kolmannen asteen opettajia ja opiskelijoita. Vain 23 % vastaajista oli tyytyväisiä saamaansa mediahuomion määrään ja vain osa oli halukkaita ja valmiita maksamaan itsenäiselle sisällöntuottajalle toivomastaan sisällöstä. Musiikkitoimittajille on siis tarvetta, mutta työllistyminen ja työllä toimeen tuleminen on usein epävarmaa ja haastavaa. Työssäni sivusin myös sitä, ovatko olemassa olevat mediarakenteet riittäviä musiikkijournalismin ja -median tarpeisiin, vai olisivatko uudet julkaisualustat tarpeellisia. Tutkimalla suomalaisen musiikkijournalismin ja -median historiaa ja nykytilaa, musiikkitoimittajien työolosuhteita ja kohderyhmän toiveita ja tarpeita, opinnäytetyöni auttaa ymmärtämään kentän haasteita ja mahdollisuuksia. Löydösten avulla media-, musiikki-, kulttuuri- ja luovien alojen ammattilaiset voivat kehittyä ja löytää kestävämpiä keinoja ja vaikuttavampia tapoja tehdä yhteistyötä.
 
My thesis’s main goal was to explore Finnish music journalism and music media and study the reality of music journalists. I’ve gathered a historical over-view of Finnish music journalism and music media, that concentrates in the era of Finland’s independence, from 1917 to 2025. This overview contains music magazines, web medias, radio stations, internet radio channels, music programmes in radio and as podcasts. I’ve also introduced Finnish music journalists and unwrapped their working conditions and the current state of cultural and creative industries. The material of these sections was collected using books, chronicles, articles, interviews, research and publications of Finnish State Council. The other aim of my thesis was to find out, what kind of media content Finnish music professionals would want and wish to be made of their performances and releases. This was studied by my research questionnaire for the target group. Only 23 % of research questionnaire participants were satisfied with the amount of media content they’d gotten, and only part of them would be willing and able to pay for an independent music journalist for the media content they desired for. This all tells that music journalists are needed, but they’re facing real employment challenges. My thesis also asided, if the current media structures are enough for the needs of music journalism and music media, or would new platforms be needed. By exploring the history of Finnish music journalism and music media, the working conditions of music journalists and needs and desires of the target group, my thesis helps to understand the field’s challenges and possibilities. Through my findings the professionals in media, music, cultural and creative industries can evolve and find more sustainable customs and impressive ways to cooperate.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste