Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Opintojakson kehittäminen : kokemuksia ja ratkaisuja

Häkkinen, Anita (2025)

 
Avaa tiedosto
Hakkinen_Anita.pdf (1.474Mt)
Lataukset: 


Häkkinen, Anita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432384
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yhtä opintojaksoa niin, että se vastasi mahdollisimman hyvin opiskelijoiden tarpeisiin. Opintojakso oli osa tutkintoon johtavaa opintokokonaisuutta. Opintojakso kesti yhden lukukauden ja oli laajuudeltaan viisi opintopistettä.

Opinnäytetyön kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen menetelmin. Oppitunteja kehitettiin yhdessä organisaation opettajakunnan ja ulkopuolisen kollegan kanssa. Oppitunneilla kokeiltiin erilaisia oppimistyökaluja ja opetustapoja. Hankkeen edistymistä seurattiin viikoittain ja oppitunteja sekä opetusaineistoa muokattiin useaan kertaan opintojakson edetessä.

Kehitystyön tavoitetilan analysoinnissa käytettiin mittareina muun muassa opiskelijoiden oppituntiläsnäolotilastoa ja opiskelijoiden opintojaksosta saamia arvosanoja. Laadullisina mittareina käytettiin opinnäytetyön tekijän havaintoja opiskelijoiden tuntiaktiivisuudesta sekä opintojakson puolivälissä ja lopussa saatua kirjallista opintojaksopalautetta.

Tulosten perusteella havaittiin, että opintojaksosta saatiin muokattua paremmin opiskelijoita tukeva kokonaisuus. Kaikki opiskelijat, jotka olivat oppitunneilla opintojaksolla vaaditun 80 % vähimmäismäärän verran, saivat hyväksytyn arvosanan. Saadut arvosanat vaihtelivat 1–5 välillä. Hylätyn arvosanan opintojaksosta saivat vain opiskelijat, jotka olivat olleet oppitunneilla vain vähän. Lisäksi hankkeen aikana etsittiin ratkaisua opiskelijoiden vähäiseen tuntiaktiivisuuteen. Oppitunteja kehittämällä löydettiin ratkaisuksi verkkopohjainen työkalu. Työkalu mahdollisti vuorovaikutuksen opettajan ja opiskelijoiden välillä anonyymisti, jolloin vuorovaikutus oppitunneilla onnistui.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste