Jatkuvakiskoraiteen rakentaminen : hitsaus ja neutralointi
Hiltunen, Roope (2025)
Hiltunen, Roope
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432393
Tiivistelmä
Hitsaus ja neutralointi ovat elintärkeä osa jatkuvakiskoraiteen rakentamista. Niiden ansiosta voidaan vielä tänäkin päivänä rakentaa korkeisiin nopeuksiin suunniteltuja rataosuuksia.
Opinnäytetyössä selvitettiin, minkälaisista työvaiheista jatkuvakiskoraiteen rakentaminen koostuu ja mitkä ovat keskeisiä asioita sen moitteettoman toiminnan kannalta. Lisäksi perehdyttiin erilaisiin kiskon jatkamismenetelmiin ja tutkittiin hitsausraon merkitystä neutraalilämpötilaan ja kiskon sisäiseen neutraalilämpötilaan ja neutraalilämpötila-alueeseen.
Tietopohjana opinnäytetyötä tehtäessä käytettiin Väyläviraston ylläpitämiä ratateknisiä ohjeita ja ratahallintokeskuksen julkaisemia ratateknisiä määräyksiä ja ohjeita. Tietoa löytyi myös kattavasti Oulun ammattikorkeakoulun järjestämältä Rautatienrakennus ja kunnossapito -kurssilta.
Opinnäytetyössä havaittiin, että jatkuvakiskoraiteen kannalta yksi olennaisimmista asioista on kiskon neutraalilämpötila ja sen asettaminen neutraalilämpötila-alueelle. Tämän ansiosta kesällä tapahtuvan lämpölaajenemisen seurauksena aiheutuvat puristusvoimat saadaan pidettyä kurissa ja mahdolliset hellekäyrät estettyä. Neutraalilämpötila on myös yhtä tärkeää talvella kylmästä ilmasta johtuvan kiskon lyhenemisen aiheuttamien vetojännitysten, ja mahdollisten kiskon katkeamien hillitseminen.
Opinnäytetyössä löydettiin tarkkuuksia kiskon hitsausraon määrittämiselle. On tärkeää neutraalilämpötilan kannalta, että kiskoa venytetään neutraalilämpötila-alueen ulkopuolella hitsattaessa riittävästi, jotta kiskon sisäinen neutraalilämpötila asettuu mahdollisimman lähelle ihanteellista neutraalilämpötilaa. On huomioitava, että neutraalilämpötila-alueen yli menevissä kiskolämpötiloissa ei tule suorittaa hitsauksia eikä neutralointia.
Opinnäytetyössä selvitettiin, minkälaisista työvaiheista jatkuvakiskoraiteen rakentaminen koostuu ja mitkä ovat keskeisiä asioita sen moitteettoman toiminnan kannalta. Lisäksi perehdyttiin erilaisiin kiskon jatkamismenetelmiin ja tutkittiin hitsausraon merkitystä neutraalilämpötilaan ja kiskon sisäiseen neutraalilämpötilaan ja neutraalilämpötila-alueeseen.
Tietopohjana opinnäytetyötä tehtäessä käytettiin Väyläviraston ylläpitämiä ratateknisiä ohjeita ja ratahallintokeskuksen julkaisemia ratateknisiä määräyksiä ja ohjeita. Tietoa löytyi myös kattavasti Oulun ammattikorkeakoulun järjestämältä Rautatienrakennus ja kunnossapito -kurssilta.
Opinnäytetyössä havaittiin, että jatkuvakiskoraiteen kannalta yksi olennaisimmista asioista on kiskon neutraalilämpötila ja sen asettaminen neutraalilämpötila-alueelle. Tämän ansiosta kesällä tapahtuvan lämpölaajenemisen seurauksena aiheutuvat puristusvoimat saadaan pidettyä kurissa ja mahdolliset hellekäyrät estettyä. Neutraalilämpötila on myös yhtä tärkeää talvella kylmästä ilmasta johtuvan kiskon lyhenemisen aiheuttamien vetojännitysten, ja mahdollisten kiskon katkeamien hillitseminen.
Opinnäytetyössä löydettiin tarkkuuksia kiskon hitsausraon määrittämiselle. On tärkeää neutraalilämpötilan kannalta, että kiskoa venytetään neutraalilämpötila-alueen ulkopuolella hitsattaessa riittävästi, jotta kiskon sisäinen neutraalilämpötila asettuu mahdollisimman lähelle ihanteellista neutraalilämpötilaa. On huomioitava, että neutraalilämpötila-alueen yli menevissä kiskolämpötiloissa ei tule suorittaa hitsauksia eikä neutralointia.
