Kuubalaisen tres-kielisoittimen säestyskuviot (tumbaot) ja niiden rytmiikka : analyysia kuubalaisesta musiikista kiinnostuneille pianisteille ja harmoniasoittajille
Kallas, Helena (2025)
Kallas, Helena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432429
Tiivistelmä
Kuubalaiset musiikkityylit liittyvät läheisesti kaupalliseen termiin ”salsa”, joka on tärkeä osa Latinalaisen Amerikan eri maiden kulttuureja niin musiikin kuin tanssin muodossa. Ehkäpä pianistit Suomessakin ovat joskus törmänneet sanaan ”pianomontuno”, kun käsitellään latin-tyylien soittamista tai opettamista. Tutkin opinnäytetyössäni kuubalaisen kielisoittimen tresin soittamia lyhyitä, toistuvia kuvioita (tumbao) kuubalaisessa perinnemusiikissa sonissa ja sen varhaismuodoissa. Samalla avaan yllä mainittuja termejä ja sitä, miten piano liittyy tresin soittamiin kuvioihin. Analysoin tresin tumbaoiden rytmiikkaa, joka on tärkein elementti kuubalaisen musiikin ja pianon hallitsemisen kannalta.
Tutkimukseni kohteena on kuubalaisen historioitsijan ja muusikon Felix Valera Mirandan levytys Antologia Integral del Son (1987), jonka musiikkiesimerkit perustuvat ensikäden kokemukseen tresin historiallisista tyylilajeista muun muassa Mirandan äidin vokalisoimina ja kertomina. Olen nuotintanut levyn äänityksiä ja valinnut niistä olennaisimmat esimerkit analyysiin. Hyödynnän analyysissani erilaista kirjallisuutta, jossa on tietoa kuubalaisen musiikin tyylilajeista, tresin ja pianon roolista kuubalaisessa musiikissa sekä rytmiikasta ja avainkuviosta clavesta.
Analyysin tuloksena voidaan huomata, että tresin soittamissa kuvioissa on toistuvia rytmisiä konsepteja. Niistä löytyy myös pohja modernimpien säestyskuvioiden luomiseen kuubalaisessa musiikissa. Työni on suunnattu kaikille kuubalaisesta musiikista kiinnostuneille, etenkin pianisteille ja muille harmoniasoittajille. Opinnäytetyön tulokset tarjoavat hyödyllisiä vinkkejä monenlaisten latin-tyylien ja kuubalaisen rytmiikan ymmärrykseen. Niitä voi hyödyntää omaan soittoon tai pedagogisiin tarkoituksiin yksilö- ja ryhmäopetuksessa.
Tutkimukseni kohteena on kuubalaisen historioitsijan ja muusikon Felix Valera Mirandan levytys Antologia Integral del Son (1987), jonka musiikkiesimerkit perustuvat ensikäden kokemukseen tresin historiallisista tyylilajeista muun muassa Mirandan äidin vokalisoimina ja kertomina. Olen nuotintanut levyn äänityksiä ja valinnut niistä olennaisimmat esimerkit analyysiin. Hyödynnän analyysissani erilaista kirjallisuutta, jossa on tietoa kuubalaisen musiikin tyylilajeista, tresin ja pianon roolista kuubalaisessa musiikissa sekä rytmiikasta ja avainkuviosta clavesta.
Analyysin tuloksena voidaan huomata, että tresin soittamissa kuvioissa on toistuvia rytmisiä konsepteja. Niistä löytyy myös pohja modernimpien säestyskuvioiden luomiseen kuubalaisessa musiikissa. Työni on suunnattu kaikille kuubalaisesta musiikista kiinnostuneille, etenkin pianisteille ja muille harmoniasoittajille. Opinnäytetyön tulokset tarjoavat hyödyllisiä vinkkejä monenlaisten latin-tyylien ja kuubalaisen rytmiikan ymmärrykseen. Niitä voi hyödyntää omaan soittoon tai pedagogisiin tarkoituksiin yksilö- ja ryhmäopetuksessa.
