Naisjääkiekon kehittäminen henkilöbrändien kautta
Kujala, Santeri (2025)
Kujala, Santeri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432481
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on tapaustutkimus, jossa kartoitettiin, millä tavoin Auroraliiga tavoittaisi naispelaajien henkilöbrändin kehittämisen avulla uusia kohdeyleisöjä ja etenkin naispuolisia kuluttajia. Opinnäytetyön tilaaja on Suomen naisjääkiekon pääsarjataso Auroraliiga, jota ylläpitää Suomen Jääkiekkoliitto.
Opinnäytetyön tietopohjassa käsitellään naisjääkiekkoa käsitteenä, syvennytään markkinoinnillisiin aspekteihin, esimerkiksi henkilöbrändiin ja brändinrakennukseen sekä avataan myös jääkiekkokulttuurin sukupuolittuneisuutta.
Aineistohankintamenetelminä käytettiin havainnointia, benchmarkingia sekä haastatteluja. Havainnoinnin avulla selvitettiin millä tavoin jääkiekko näkyy ja tuo ihmisiä yhteen Edmontonissa, josta saatuja tuloksia rinnastettiin myös havainnointiin Helsingissä. Benchmarkingin avulla havainnollistettiin tapoja, joilla PWHL (The Professional Women’s Hockey League) on saanut rakennettua lyhyessä ajassa vahvan brändin naisjääkiekon saralla. Haastatteluiden avulla selvitettiin suomessa asuvien naisten asenteita yleisesti jääkiekkoa kohtaan. Haastatteluja tehtiin myös asiantuntijoiden kanssa.
Tulokset osoittavat, että henkilöbrändäyksellä on tämän päivän urheilumarkkinoinnissa oikein toteutettuna suuri positiivinen vaikutus, jota Auroraliiga voisi alkaa hyödyntää oman toimintansa kasvattamiseksi.
Opinnäytetyön tietopohjassa käsitellään naisjääkiekkoa käsitteenä, syvennytään markkinoinnillisiin aspekteihin, esimerkiksi henkilöbrändiin ja brändinrakennukseen sekä avataan myös jääkiekkokulttuurin sukupuolittuneisuutta.
Aineistohankintamenetelminä käytettiin havainnointia, benchmarkingia sekä haastatteluja. Havainnoinnin avulla selvitettiin millä tavoin jääkiekko näkyy ja tuo ihmisiä yhteen Edmontonissa, josta saatuja tuloksia rinnastettiin myös havainnointiin Helsingissä. Benchmarkingin avulla havainnollistettiin tapoja, joilla PWHL (The Professional Women’s Hockey League) on saanut rakennettua lyhyessä ajassa vahvan brändin naisjääkiekon saralla. Haastatteluiden avulla selvitettiin suomessa asuvien naisten asenteita yleisesti jääkiekkoa kohtaan. Haastatteluja tehtiin myös asiantuntijoiden kanssa.
Tulokset osoittavat, että henkilöbrändäyksellä on tämän päivän urheilumarkkinoinnissa oikein toteutettuna suuri positiivinen vaikutus, jota Auroraliiga voisi alkaa hyödyntää oman toimintansa kasvattamiseksi.
