Peleistä tukea nuotinlukuun : Viulunsoitonopettaja 7–10-vuotiaille lapsille suunnattujen pelien maailmassa
Haavisto, Lotta-Maria (2025)
Haavisto, Lotta-Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432723
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin perinteisiä käsin tehtyjä ja digitaalisia pedagogisia pelejä 7–10-vuotiaiden oppilaiden viulunsoitonopetuksessa. Opinnäytetyö toteutui laadullisena tutkimuksena ja toiminnallisena kehittämistyönä ja siinä pyrittiin löytämään vastaukset seuraaviin kysymyksiin: Mitä uusia pelillistämisen ja nuotinluvun menetelmiä viulunsoitonopettaja voi kehittää 7–10-vuotiaille oppilaille? Miten kehitetyt pelit auttavat nuotinluvun oppimista?
Käytin pelillisiä menetelmiä ja itse kehittämiäni perinteisiä pelejä opetuskokeilussa musiikkiopistossa kevätlukukauden 2025 aikana. Opetuskokeilun aikana havainnoin opetustani ja oppilaiden nuotinluvun kehittymistä. Lisäksi Vuoksi Suupohjan koulu-tuskuntayhtymän pelialan opiskelijat tekivät ohjeideni pohjalta useita pedagogisia nuotinluvun oppimiseen suunnattuja mobiili- ja tablettipelejä, joista yhden valitsin erityisesti kokeiluun. Järjestin lopuksi pelipäivän, jonka aikana valitsemaani valmista pedagogista mobiili- ja tablettipeliä testattiin. Pelipäivän jälkeen haastattelin oppilaita puolistrukturoidusti.
Opinnäytetyössä kehitin perinteisiä käsin tehtyjä pedagogisia pelejä, kuten esimerkiksi lautapelin, leikillisen pelin, kolme muistipeliä ja muita pelillisiä tehtäviä nuotinluvun kehittymisen tueksi. Lisäksi kehittämisyhteistyössä syntyi digitaalisia pedagogisia pelejä, joista yksi soveltui opetuskäyttöön. Opinnäytetyössä selvisi, että pelillisyys tukee nuotinluvun oppimista monipuolisesti. Pelien avulla opittavia asioita toistetaan erilaisilla tavoilla ja erilaisissa peleissä. Pelien avulla on mahdollista tehdä nuotinluvun oppimisesta mielekästä 7–10-vuotiaille lapsille ja lisäksi opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus vahvistuu. Oppilaat olivat erittäin innostuneita, motivoituneita ja kiinnostuneita nuotinluvun oppimisesta, kun opetuksessa oli mukana pelillisyyttä.
Kehittämisyhteistyössä syntynyt mobiili- ja tablettipeli on vapaasti käytettävissä mu-siikkioppilaitoksissa ja yksityisopetuksessa. Opinnäytetyöstä hyötyvät viulunsoiton-opettajat ja muutkin pelillistämisen menetelmistä kiinnostuneet opettajat.
Käytin pelillisiä menetelmiä ja itse kehittämiäni perinteisiä pelejä opetuskokeilussa musiikkiopistossa kevätlukukauden 2025 aikana. Opetuskokeilun aikana havainnoin opetustani ja oppilaiden nuotinluvun kehittymistä. Lisäksi Vuoksi Suupohjan koulu-tuskuntayhtymän pelialan opiskelijat tekivät ohjeideni pohjalta useita pedagogisia nuotinluvun oppimiseen suunnattuja mobiili- ja tablettipelejä, joista yhden valitsin erityisesti kokeiluun. Järjestin lopuksi pelipäivän, jonka aikana valitsemaani valmista pedagogista mobiili- ja tablettipeliä testattiin. Pelipäivän jälkeen haastattelin oppilaita puolistrukturoidusti.
Opinnäytetyössä kehitin perinteisiä käsin tehtyjä pedagogisia pelejä, kuten esimerkiksi lautapelin, leikillisen pelin, kolme muistipeliä ja muita pelillisiä tehtäviä nuotinluvun kehittymisen tueksi. Lisäksi kehittämisyhteistyössä syntyi digitaalisia pedagogisia pelejä, joista yksi soveltui opetuskäyttöön. Opinnäytetyössä selvisi, että pelillisyys tukee nuotinluvun oppimista monipuolisesti. Pelien avulla opittavia asioita toistetaan erilaisilla tavoilla ja erilaisissa peleissä. Pelien avulla on mahdollista tehdä nuotinluvun oppimisesta mielekästä 7–10-vuotiaille lapsille ja lisäksi opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus vahvistuu. Oppilaat olivat erittäin innostuneita, motivoituneita ja kiinnostuneita nuotinluvun oppimisesta, kun opetuksessa oli mukana pelillisyyttä.
Kehittämisyhteistyössä syntynyt mobiili- ja tablettipeli on vapaasti käytettävissä mu-siikkioppilaitoksissa ja yksityisopetuksessa. Opinnäytetyöstä hyötyvät viulunsoiton-opettajat ja muutkin pelillistämisen menetelmistä kiinnostuneet opettajat.
