Hittibiisejä pirpanoille – soitinnuksia kuvio- ja värinuoteille : Toivekappaleet osana musiikkiharrastuksen saavutettavuutta
Tarnanen, Doora (2025)
Tarnanen, Doora
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120532725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120532725
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa opettajaa tekemään pianonsoiton alkeisoppilaan mielimusiikista oppilaalle saavutettavampaa Tarkastelen, miksi pianonsoitonopettajan tulisi sisällyttää opetukseensa oppilaan toiveohjelmistoa, käyttää vaihtoehtoisia nuottijärjestelmiä ja osata tehdä sopivantasoisia soitinnuksia. Opinnäytetyöhöni kuuluu erillinen teososa Hittibiisejä pirpanoille. Siihen olen soitintanut kuvio- ja värinuoteille opettajille tulleita kappaletoiveita. Soitinnuksista muutamaan tein useamman tasoisen version. Opettajan tekemä yksilöity soitinnus tekee oppilaan lempimusiikista oppilaalle saavutettavaa huomioimalla samalla sopivan määrän musiikillisten taitojen oppimista.
Keräsin teososan kappaleet kyselyllä pianonsoiton alkeiden opettajilta, jotka käyttävät työssään kuvio- ja värinuotteja. Toinen kysely selvittää opettajien kokemuksia kuvionuottien käytöstä opetuksessa. Teososa sisältää myös omilta oppilailtani tulleita toiveita. Soitinnuksissa otin huomioon eri ikäisten oppilaiden motoriset valmiudet sekä musiikillisista taidoista rytmin ja melodian hahmottamisen.
Toiveohjelmiston käyttäminen motivoi oppilasta sisäsyntyisesti. Vaihtoehtoiset nuottijärjestelmät auttavat oppilasta siirtämään nuottikuvan vaivattomasti instrumentilleen. Opettajan tekemä yksilöity soitinnustyö auttaa oppilasta saavuttamaan sopivan palan uusia taitoja. Kyselyt paljastivat musiikkitoiveiden painottuvan elokuvamusiikkiin, pelimusiikkiin ja sosiaalisesta mediasta löytyvään sisältöön.
Teososassa on opettajalle oppilaiden toivomaa valmista opetusmateriaalia. Tietyn ajanjakson toiveohjelmisto on kuitenkin ohimenevä ilmiö.
Keräsin teososan kappaleet kyselyllä pianonsoiton alkeiden opettajilta, jotka käyttävät työssään kuvio- ja värinuotteja. Toinen kysely selvittää opettajien kokemuksia kuvionuottien käytöstä opetuksessa. Teososa sisältää myös omilta oppilailtani tulleita toiveita. Soitinnuksissa otin huomioon eri ikäisten oppilaiden motoriset valmiudet sekä musiikillisista taidoista rytmin ja melodian hahmottamisen.
Toiveohjelmiston käyttäminen motivoi oppilasta sisäsyntyisesti. Vaihtoehtoiset nuottijärjestelmät auttavat oppilasta siirtämään nuottikuvan vaivattomasti instrumentilleen. Opettajan tekemä yksilöity soitinnustyö auttaa oppilasta saavuttamaan sopivan palan uusia taitoja. Kyselyt paljastivat musiikkitoiveiden painottuvan elokuvamusiikkiin, pelimusiikkiin ja sosiaalisesta mediasta löytyvään sisältöön.
Teososassa on opettajalle oppilaiden toivomaa valmista opetusmateriaalia. Tietyn ajanjakson toiveohjelmisto on kuitenkin ohimenevä ilmiö.
