Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Korjaus- ja huoltotoiminnan liittäminen GRK Suomi Oy:n toimintajärjestelmään

Meriläinen, Veera (2025)

 
Avaa tiedosto
Merilainen_Veera.pdf (898.7Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Meriläinen, Veera
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120532853
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli GRK Suomi Oy:n korjaamotoiminnan liittäminen yrityksen toimintajärjestelmään laadunhallinnan näkökulmasta. GRK Suomi Oy:n toimintajärjestelmä koostuu johtamisjärjestelmästä, ISO 9001 -standardin mukaisesta laatujärjestelmästä, ISO 45001 -standardin mukaisesta työterveys- ja turvallisuusjärjestelmästä ja ISO 14001 -standardin mukaisesta ympäristöjärjestelmästä. Työn tavoitteena siis oli saada korjaamotoiminta vastaamaan standardin ISO 9001:2015 vaatimuksia.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ilmiöinä laatua ja laadunhallintaa sekä standardin ISO 9001:2015 vaatimuksia. Opinnäyteyössä käsiteltiin GRK Suomi Oy:n Kalajoen, Iisalmen ja Sonkajärven korjaamoilla tapahtuvaa kaluston huolto- ja korjaustoimintaa. Työ toteutettiin tutustumalla standardin ISO 9001:2015 keskeisiin vaatimuksiin ja vertaamalla korjaamojen toiminnan nykytilannetta niihin. Lähtötason kartoitus toteutettiin havainnoimalla korjaamojen toimintaa ja keskustelemalla korjaamojen johdon kanssa. Lähtötason kartoituksen perusteella määritettiin keskeisimmät toiminnassa ilmenevät puutteet ja suunniteltiin toimenpiteitä niiden korjaamiseksi.

Lähtötason kartoituksessa korjaamotoiminnan keskeisimmiksi puutteiksi havaittiin puutteet laatutavoitteiden asettamisessa, poikkeavien tuotosten käsittelyssä ja suorituskyvyn arvioinnissa. Kullekin korjaamolle määritettiin mitattavissa olevat laatutavoitteet ja määritettiin prosessi poikkeavien tuotosten käsittelyyn. Lisäksi määritettiin menetelmä suorituskyvyn arviointiin. Osa ilmenneistä keskeisistä puutteista oli sellaisia, että niiden korjaamiseksi ei tässä työssä voitu tehdä muuta, kuin nostaa ne esille.

Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi toimintamalleja, joilla korjaus- ja huoltotoiminta saadaan paremmin vastaamaan standardin ISO 9001:2015 ja siten GRK Suomi Oy:n toimintajärjestelmän vaatimuksia. Lisäksi saatiin käsitys GRK Suomi Oy:n korjaus- ja huoltotoiminnan nykytilanteesta laadunhallinnan osalta. Laadunhallinta edellyttää jatkuvaa parantamista, eli työ aiheen parissa tulee jatkumaan tämän opinnäytetyötyön jälkeenkin.
 
The aim of this thesis was to integrate GRK Suomi Oy’s workshop operations from the perspective of quality management. GRK Suomi Oy’s management system consists of a management framework, a quality system compliant with ISO 9001, an occupational health and safety system compliant with ISO 45001, and an environmental system compliant with ISO 14001. The objective was to ensure that workshop operations meet the requirements of the ISO 9001:2015 standard. The theoretical section of the thesis discusses the concepts of quality and quality management, as well as the requirements of ISO 9001:2015.

The study focused on maintenance and repair activities at GRK Suomi Oy’s workshops in Kalajoki, Iisalmi, and Sonkajärvi. The key requirements of ISO 9001:2015 were examined and compared with the current state of workshop operations. The baseline assessment was conducted through observation and discussions with workshop management. Subsequently, the main deficiencies in operations were identified, and corrective actions were planned.

The most significant deficiencies identified were related to setting quality objectives, handling nonconforming outputs, and performance evaluation. Measurable quality objectives were defined for each workshop, and a process for managing nonconforming outputs was established. Additionally, a method for performance evaluation was determined. Some of the identified issues could not be fully addressed within the scope of the thesis but were highlighted for future development.

As a result, operational models were created to align maintenance and repair activities more closely with the requirements of ISO 9001:2015 and, consequently, with GRK Suomi Oy’s management system. Furthermore, the current state of quality management in the company’s workshop operations was clarified. Quality management requires continuous improvement; therefore, work on this topic will continue beyond the completion of this thesis.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste