Neurokirjolla olevan kouluikäisen lapsen uni ja lepo toimintaterapiassa : opas huoltajille
Nikkarikoski, Marilla; Mäki, Iida; Heikkilä, Jennifer (2025)
Nikkarikoski, Marilla
Mäki, Iida
Heikkilä, Jennifer
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120532883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120532883
Tiivistelmä
Uni on välttämätöntä lapsen hyvinvoinnille ja kehitykselle. Tutkimustulosten mukaan neurokirjolla olevilla lapsilla on enemmän unihaasteita kuin neurotyypillisillä lapsilla. Neurokirjon lapsilla voi esiintyä esimerkiksi katkonaista unta, unen keston vähäisyyttä ja nukahtamishaasteita. Lapsen unihaasteet vaikuttavat koko perheen arkeen. Tästä syystä toteutettiin käytännöllinen opas neurokirjon huoltajille, joka sisältää vinkkejä lapsen unen ja levon tukemiseen. Oppaan toimintaterapian viitekehyksenä toimii sosiaalisen osallistumisen tukemisen viitekehys. Opas pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon. Opinnäytetyö toteutui toiminnallisena opinnäytetyönä eli projektina.
Projektin tarkoituksena oli valmistaa lukuvuoden 2025 aikana opas, joka tarjoaa kohderyhmälle eli neurokirjon lasten huoltajille tietoa neurokirjon lasten unesta ja levosta sekä niiden merkityksestä. Laatutavoitteina oli tehdä oppaasta käytännöllinen ja monipuolinen, jotta huoltajat voivat yksilöllisesti poimia oppaasta tietoa ja vinkkejä perheen arkeen. Tavoitteena oli myös, että opas olisi mahdollisimman helppolukuinen, selkeä ja visuaalisesti houkutteleva.
Opas on 16-sivuinen ja se on koostettu Canva-ohjelmalla. Oppaasta kerättiin palautetta Webropol-kyselyn kautta neurokirjon lasten huoltajilta. Kysely tarjosi vastaajille mahdollisuuden vastata väittämiin sekä avoimiin kysymyksiin. Opasta muokattiin saadun palautteen pohjalta. Asiantuntijapalautetta pyydettiin kohderyhmän asiantuntijalta. Kohderyhmän palautteiden perusteella toimintaterapian näkökulman vinkit aiheesta ovat hyödynnettävissä käytännössä.
Projektin tuloksena syntyi opas, jonka sisältö perustuu aiempaan tutkimustietoon toimintaterapian hyödyntämisestä neurokirjon lapsen unen ja levon tukemisessa. Toimintaterapian menetelmät, kuten aistitiedon käsittelyn tukeminen ja ympäristön muokkaaminen voivat edistää lapsen unta. Huoltajille suunnattu opas vastaa tarpeeseen saada informatiivista tietoa unen ja levon toiminnallisesta alueesta. Opas tarjoaa myös ammattilaisille yhteen koottua tietoa unen ja levon merkityksestä sekä valmiin materiaalin työn tueksi.
Projektin tarkoituksena oli valmistaa lukuvuoden 2025 aikana opas, joka tarjoaa kohderyhmälle eli neurokirjon lasten huoltajille tietoa neurokirjon lasten unesta ja levosta sekä niiden merkityksestä. Laatutavoitteina oli tehdä oppaasta käytännöllinen ja monipuolinen, jotta huoltajat voivat yksilöllisesti poimia oppaasta tietoa ja vinkkejä perheen arkeen. Tavoitteena oli myös, että opas olisi mahdollisimman helppolukuinen, selkeä ja visuaalisesti houkutteleva.
Opas on 16-sivuinen ja se on koostettu Canva-ohjelmalla. Oppaasta kerättiin palautetta Webropol-kyselyn kautta neurokirjon lasten huoltajilta. Kysely tarjosi vastaajille mahdollisuuden vastata väittämiin sekä avoimiin kysymyksiin. Opasta muokattiin saadun palautteen pohjalta. Asiantuntijapalautetta pyydettiin kohderyhmän asiantuntijalta. Kohderyhmän palautteiden perusteella toimintaterapian näkökulman vinkit aiheesta ovat hyödynnettävissä käytännössä.
Projektin tuloksena syntyi opas, jonka sisältö perustuu aiempaan tutkimustietoon toimintaterapian hyödyntämisestä neurokirjon lapsen unen ja levon tukemisessa. Toimintaterapian menetelmät, kuten aistitiedon käsittelyn tukeminen ja ympäristön muokkaaminen voivat edistää lapsen unta. Huoltajille suunnattu opas vastaa tarpeeseen saada informatiivista tietoa unen ja levon toiminnallisesta alueesta. Opas tarjoaa myös ammattilaisille yhteen koottua tietoa unen ja levon merkityksestä sekä valmiin materiaalin työn tueksi.
