Osallistumisen ja sitoutumisen vahvistaminen arvolähtöisessä musiikkialan työelämäverkostossa : case: shesaid.so Finland
Lamponen, Noora (2025)
Lamponen, Noora
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120532848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120532848
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa selvitettiin, miten arvolähtöisen musiikkialan työelämäverkoston, shesaid.so Finlandin, osallistumista ja jäsenten sitoutumista voidaan vahvistaa. Tavoitteena oli selvittää, millä keinoilla viestintää, tapahtumia ja jäsenpalveluita voidaan kehittää palvelemaan paremmin kohderyhmän tarpeita. Toimeksiantaja on shesaid.so Finland, vuonna 2024 Suomeen lanseerattu naisten, sukupuolivähemmistöjen ja liittolaisten yhteisö.
Tietopohja sisältää katsauksen musiikkialan yhdenvertaisuuden tilanteeseen, käytäntöyhteisön ja vastatilan teorioihin sekä viestinnän merkitykseen yhteisöjen sitouttamisessa ja kasvussa. Tutkimusmenetelmät olivat kysely, benchmarking ja dokumenttianalyysi. Menetelmien yhdistäminen mahdollisti jäsenkokemusten, viestinnän ja palveluiden kokonaisvaltaisen tarkastelun. Kyselyn avulla selvitettiin jäsenten kokemuksia ja näkemyksiä yhteisön toiminnasta. Benchmarkingissa vertailtiin neljän toimijan tapoja madaltaa osallistumisen kynnystä. Dokumenttianalyysi tarkasteli shesaid.so:n Instagram-viestintää ja sitä, millainen sisältö toimii kohderyhmälle parhaiten.
Tulokset osoittavat, että shesaid.so Finland -yhteisössä keskeisiä sitoutumisen tekijöitä ovat sen arvot: yhdenvertaisuus, moninaisuus, turvallinen tila ja vertaistuki. Jäsenet kokevat yhteisön vastavoimana musiikkialan epätasa-arvolle ja paikkana, jossa voi kohdata muita turvallisesti ja mielekkäästi. Osallistumisen suurimmat esteet liittyvät ajallisiin haasteisiin sekä sosiaaliseen epävarmuuteen. Kehittämisprosessissa syntyi joukko kehittämisehdotuksia, jotka kohdistuvat viestinnän selkeyttämiseen ja Instagram-läsnäolon vahvistamiseen, matalan kynnyksen ja toistuvien tapahtumakonseptien lisäämiseen sekä ammatillista kasvua tukevien palveluiden ja yritysyhteistyön laajentamiseen.
Tietopohja sisältää katsauksen musiikkialan yhdenvertaisuuden tilanteeseen, käytäntöyhteisön ja vastatilan teorioihin sekä viestinnän merkitykseen yhteisöjen sitouttamisessa ja kasvussa. Tutkimusmenetelmät olivat kysely, benchmarking ja dokumenttianalyysi. Menetelmien yhdistäminen mahdollisti jäsenkokemusten, viestinnän ja palveluiden kokonaisvaltaisen tarkastelun. Kyselyn avulla selvitettiin jäsenten kokemuksia ja näkemyksiä yhteisön toiminnasta. Benchmarkingissa vertailtiin neljän toimijan tapoja madaltaa osallistumisen kynnystä. Dokumenttianalyysi tarkasteli shesaid.so:n Instagram-viestintää ja sitä, millainen sisältö toimii kohderyhmälle parhaiten.
Tulokset osoittavat, että shesaid.so Finland -yhteisössä keskeisiä sitoutumisen tekijöitä ovat sen arvot: yhdenvertaisuus, moninaisuus, turvallinen tila ja vertaistuki. Jäsenet kokevat yhteisön vastavoimana musiikkialan epätasa-arvolle ja paikkana, jossa voi kohdata muita turvallisesti ja mielekkäästi. Osallistumisen suurimmat esteet liittyvät ajallisiin haasteisiin sekä sosiaaliseen epävarmuuteen. Kehittämisprosessissa syntyi joukko kehittämisehdotuksia, jotka kohdistuvat viestinnän selkeyttämiseen ja Instagram-läsnäolon vahvistamiseen, matalan kynnyksen ja toistuvien tapahtumakonseptien lisäämiseen sekä ammatillista kasvua tukevien palveluiden ja yritysyhteistyön laajentamiseen.
