Tekoälyn ja automaation rooli ajoneuvoteknologiassa
Halme, Jussi (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120533022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120533022
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tarkastellaan tekoälyn ja automaation roolia ajoneuvoteknologiassa, painottaen erityisesti autonomisten ajoneuvojen kehitystä, käyttöönottoa sekä vaikutuksia liikenneturvallisuuteen, tehokkuuteen ja käyttäjäkokemukseen. Työ toteutettiin laajana kirjallisuuskatsauksena, jossa hyödynnettiin alan tieteellisiä artikkeleita, viranomaisraportteja, standardeja ja ajankohtaisia verkkolähteitä.
Aluksi kuvataan tekoälyn kehityshistoriaa ajoneuvoteknologian näkökulmasta sekä esitellään keskeiset autonomisen ajamisen tasot ja siihen liittyvät teknologiat.
Seuraavassa osassa käsitellään autonomisten ja avustavien järjestelmien nykykäyttöä sekä vertaillaan eri toimijoiden, kuten Teslan Vision-mallin ja Waymon LIDAR-ratkaisun, lähestymistapoja. Lisäksi analysoidaan käyttöturvallisuutta, valvontavaatimuksia sekä reunalaskennan, pilvi- ja tulevaisuudessa kvanttilaskennan mahdollisuuksia laskentatehon turvaamiseksi ajoneuvoissa.
Työssä syvennytään myös teknologisiin, eettisiin ja lainsäädännöllisiin näkökulmiin.
Tuloksena tunnistetaan, että tekoälypohjaiset järjestelmät parantavat liikenneturvallisuutta poistamalla inhimilliset virheet, lisäävät liikenteen sujuvuutta platooning- ja V2X-ratkaisuilla sekä rikastavat käyttäjäkokemusta tarjoamalla uusia palveluita ja liikkumismahdollisuuksia erityisryhmille. Toisaalta haasteina ovat järjestelmien luotettavuus, laskentainfrastruktuuri, käyttäjien luottamus sekä monimutkainen sääntely- ja standardointijärjestelmä.
Työ päättyy johtopäätökseen, että tekoälyn ja automaation integrointi ajoneuvoteknologiaan on merkittävä ja moniulotteinen muutos, joka vaatii jatkuvaa tarkkailua, tiukkoja eettisiä ja lainsäädännöllisiä kehyksiä sekä jatkotutkimusta.
Aluksi kuvataan tekoälyn kehityshistoriaa ajoneuvoteknologian näkökulmasta sekä esitellään keskeiset autonomisen ajamisen tasot ja siihen liittyvät teknologiat.
Seuraavassa osassa käsitellään autonomisten ja avustavien järjestelmien nykykäyttöä sekä vertaillaan eri toimijoiden, kuten Teslan Vision-mallin ja Waymon LIDAR-ratkaisun, lähestymistapoja. Lisäksi analysoidaan käyttöturvallisuutta, valvontavaatimuksia sekä reunalaskennan, pilvi- ja tulevaisuudessa kvanttilaskennan mahdollisuuksia laskentatehon turvaamiseksi ajoneuvoissa.
Työssä syvennytään myös teknologisiin, eettisiin ja lainsäädännöllisiin näkökulmiin.
Tuloksena tunnistetaan, että tekoälypohjaiset järjestelmät parantavat liikenneturvallisuutta poistamalla inhimilliset virheet, lisäävät liikenteen sujuvuutta platooning- ja V2X-ratkaisuilla sekä rikastavat käyttäjäkokemusta tarjoamalla uusia palveluita ja liikkumismahdollisuuksia erityisryhmille. Toisaalta haasteina ovat järjestelmien luotettavuus, laskentainfrastruktuuri, käyttäjien luottamus sekä monimutkainen sääntely- ja standardointijärjestelmä.
Työ päättyy johtopäätökseen, että tekoälyn ja automaation integrointi ajoneuvoteknologiaan on merkittävä ja moniulotteinen muutos, joka vaatii jatkuvaa tarkkailua, tiukkoja eettisiä ja lainsäädännöllisiä kehyksiä sekä jatkotutkimusta.
