Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tekoälyn ja automaation rooli ajoneuvoteknologiassa

Halme, Jussi (2025)

 
Avaa tiedosto
Halme_Jussi.pdf (1016.Kt)
Lataukset: 


Halme, Jussi
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120533022
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tarkastellaan tekoälyn ja automaation roolia ajoneuvoteknologiassa, painottaen erityisesti autonomisten ajoneuvojen kehitystä, käyttöönottoa sekä vaikutuksia liikenneturvallisuuteen, tehokkuuteen ja käyttäjäkokemukseen. Työ toteutettiin laajana kirjallisuuskatsauksena, jossa hyödynnettiin alan tieteellisiä artikkeleita, viranomaisraportteja, standardeja ja ajankohtaisia verkkolähteitä.

Aluksi kuvataan tekoälyn kehityshistoriaa ajoneuvoteknologian näkökulmasta sekä esitellään keskeiset autonomisen ajamisen tasot ja siihen liittyvät teknologiat.

Seuraavassa osassa käsitellään autonomisten ja avustavien järjestelmien nykykäyttöä sekä vertaillaan eri toimijoiden, kuten Teslan Vision-mallin ja Waymon LIDAR-ratkaisun, lähestymistapoja. Lisäksi analysoidaan käyttöturvallisuutta, valvontavaatimuksia sekä reunalaskennan, pilvi- ja tulevaisuudessa kvanttilaskennan mahdollisuuksia laskentatehon turvaamiseksi ajoneuvoissa.

Työssä syvennytään myös teknologisiin, eettisiin ja lainsäädännöllisiin näkökulmiin.

Tuloksena tunnistetaan, että tekoälypohjaiset järjestelmät parantavat liikenneturvallisuutta poistamalla inhimilliset virheet, lisäävät liikenteen sujuvuutta platooning- ja V2X-ratkaisuilla sekä rikastavat käyttäjäkokemusta tarjoamalla uusia palveluita ja liikkumismahdollisuuksia erityisryhmille. Toisaalta haasteina ovat järjestelmien luotettavuus, laskentainfrastruktuuri, käyttäjien luottamus sekä monimutkainen sääntely- ja standardointijärjestelmä.

Työ päättyy johtopäätökseen, että tekoälyn ja automaation integrointi ajoneuvoteknologiaan on merkittävä ja moniulotteinen muutos, joka vaatii jatkuvaa tarkkailua, tiukkoja eettisiä ja lainsäädännöllisiä kehyksiä sekä jatkotutkimusta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste