Väyläviraston radanpidon kunnossapitoasiakirjan kehitystyö : rautatie -liikennemuodon rakennushankkeiden luovutus kunnossapitoon
Simola, Iiro (2025)
Simola, Iiro
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120733364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120733364
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin käytänteitä, joita käytetään Väyläviraston rautatie -liikennemuodon rakennushankkeiden luovutuksesta kunnossapitoon. Väylävirasto tilaa eri kokoisia rakennushankkeita rakennusurakoitsijoilta ja rakennusvaiheen päätyttyä rakennusalueen päätoteuttajavastuu luovutetaan rakennusurakoitsijalta alueelliselle
kunnossapitourakoitsijalle. Samalla hanke luovutetaan Väyläviraston sisäisesti Hanke- toimialalta Väylänpito -toimialalle. Nykyisin siirtoasiakirjana käytetään Väyläviraston ”Rautateiden tekniset ja turvallisuusohjeet” -luettelosta löytyvää kunnossapitoasiakirjaa. Nykyisellään kunnossapitoasiakirja on sisällöltään vajavainen ja jättää monia tärkeitä vaiheita tehtäväksi muistin varaisesti.
Työn tarkoituksena oli kehittää kunnossapitoasiakirjaa paremmin käytettävään ja sisällöltään selkeämpään suuntaan. Tarkoituksena oli saada asiakirja paremmin palvelemaan käyttötarkoitustaan, eli toimia tiedon välittäjänä urakan ja kunnossapidon välillä. Kehityskohteina oli yleisesti asiakirjan sisältö sekä asiakirjan ohjetekstit. Sisällön osalta tarkasteltiin asiakirjan kirjausten paikkansapitävyyttä sekä lisäiltiin puuttuvia kirjauksia.
Kehitystyötä tehtiin tutkimalla Väyläviraston ohjeistuksia, laitevalmistajien ohjeistuksia sekä haastattelemalla kunnossapitoasiakirjaa työssään käyttäviä Väyläviraston henkilöitä sekä konsultteja. Päivitetty kunnossapitoasiakirja voidaan lisätä osaksi Väyläviraston rautateiden tekniset ja turvallisuusohjeet -luetteloa, jolloin siitä tulee Väyläviraston tilaamissa urakoissa velvoittava asiakirja.
kunnossapitourakoitsijalle. Samalla hanke luovutetaan Väyläviraston sisäisesti Hanke- toimialalta Väylänpito -toimialalle. Nykyisin siirtoasiakirjana käytetään Väyläviraston ”Rautateiden tekniset ja turvallisuusohjeet” -luettelosta löytyvää kunnossapitoasiakirjaa. Nykyisellään kunnossapitoasiakirja on sisällöltään vajavainen ja jättää monia tärkeitä vaiheita tehtäväksi muistin varaisesti.
Työn tarkoituksena oli kehittää kunnossapitoasiakirjaa paremmin käytettävään ja sisällöltään selkeämpään suuntaan. Tarkoituksena oli saada asiakirja paremmin palvelemaan käyttötarkoitustaan, eli toimia tiedon välittäjänä urakan ja kunnossapidon välillä. Kehityskohteina oli yleisesti asiakirjan sisältö sekä asiakirjan ohjetekstit. Sisällön osalta tarkasteltiin asiakirjan kirjausten paikkansapitävyyttä sekä lisäiltiin puuttuvia kirjauksia.
Kehitystyötä tehtiin tutkimalla Väyläviraston ohjeistuksia, laitevalmistajien ohjeistuksia sekä haastattelemalla kunnossapitoasiakirjaa työssään käyttäviä Väyläviraston henkilöitä sekä konsultteja. Päivitetty kunnossapitoasiakirja voidaan lisätä osaksi Väyläviraston rautateiden tekniset ja turvallisuusohjeet -luetteloa, jolloin siitä tulee Väyläviraston tilaamissa urakoissa velvoittava asiakirja.
