Teräsbetonirakenteiden halkeamaleveyden mitoitus
Honkanen, Iiro (2015)
Honkanen, Iiro
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056185
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Sweco Rakennetekniikka Oy.
Halkeilu on betonirakenteille ominaista ja sen rajoittamisesta huolehditaan hyvällä suunnittelulla ja työmaatoimilla. Halkeamien ehkäisyn laiminlyönti voi johtaa vakaviin säilyvyysongelmiin tai jopa rakenteiden kantokyvyn heikkenemiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä kuvaus teräsbetonirakenteiden halkeilumekanismista ja esittää halkeiluun vaikuttavat tekijät sekä tuoda esille syitä halkeilun rajoittamiselle.
Työssä tutustuttiin halkeamien rakenteelliseen merkitykseen. Halkeilu johtaa taivutusjäykkyyden alenemiseen ja taivutusmomenttien uudelleen jakautumiseen staattisesti määräämättömissä rakenteissa, mitä voidaan tutkia harvoin tavanomaisissa suunnittelutehtävissä käytettävällä epälineaarisella rakenneanalyysillä. Suurin osa rakenteista mitoitetaankin lineaarisen teorian mukaisille voimasuureille. Työssä käsiteltiin myös pakkovoimien merkitystä halkeamien muodostumiseen.
Suomessa siirryttiin kokonaan käyttämään eurokoodia kantavien rakenteiden suunnittelussa syksyllä 2014, minkä myötä myös halkeamatarkasteluihin tuli muutoksia. Työssä verrattiin eurokoodin ja rakentamismääräyskokoelman mukaisia laskentateorioita ja raja-arvoja halkeamille. Vertailujen tueksi laskettiin molempien suunnittelustandardien mukaisia halkeamaleveyden arvoja.
Eurokoodin ja rakentamismääräyskokoelman halkeamaleveyksien laskentamallien huomattiin perustuvan samaan teoriaan. Laskelmien perusteella todettiin eurokoodin antavan kapeampia halkeamaleveyksiä verrattaessa rakentamismääräyskokoelmaan.
Halkeilu on betonirakenteille ominaista ja sen rajoittamisesta huolehditaan hyvällä suunnittelulla ja työmaatoimilla. Halkeamien ehkäisyn laiminlyönti voi johtaa vakaviin säilyvyysongelmiin tai jopa rakenteiden kantokyvyn heikkenemiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä kuvaus teräsbetonirakenteiden halkeilumekanismista ja esittää halkeiluun vaikuttavat tekijät sekä tuoda esille syitä halkeilun rajoittamiselle.
Työssä tutustuttiin halkeamien rakenteelliseen merkitykseen. Halkeilu johtaa taivutusjäykkyyden alenemiseen ja taivutusmomenttien uudelleen jakautumiseen staattisesti määräämättömissä rakenteissa, mitä voidaan tutkia harvoin tavanomaisissa suunnittelutehtävissä käytettävällä epälineaarisella rakenneanalyysillä. Suurin osa rakenteista mitoitetaankin lineaarisen teorian mukaisille voimasuureille. Työssä käsiteltiin myös pakkovoimien merkitystä halkeamien muodostumiseen.
Suomessa siirryttiin kokonaan käyttämään eurokoodia kantavien rakenteiden suunnittelussa syksyllä 2014, minkä myötä myös halkeamatarkasteluihin tuli muutoksia. Työssä verrattiin eurokoodin ja rakentamismääräyskokoelman mukaisia laskentateorioita ja raja-arvoja halkeamille. Vertailujen tueksi laskettiin molempien suunnittelustandardien mukaisia halkeamaleveyden arvoja.
Eurokoodin ja rakentamismääräyskokoelman halkeamaleveyksien laskentamallien huomattiin perustuvan samaan teoriaan. Laskelmien perusteella todettiin eurokoodin antavan kapeampia halkeamaleveyksiä verrattaessa rakentamismääräyskokoelmaan.