Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

M1-luokan ajoneuvon jarrujärjestelmän suunnittelu

Järvinen, Antti (2012)

 
Avaa tiedosto
Jarvinen_Antti.pdf (4.516Mt)
Lataukset: 


Järvinen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056152
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö käsittelee M1-luokan ajoneuvon jarrujärjestelmän suunnittelua ja komponenttien mitoittamista. Insinöörityön tarkoituksena on ottaa selvää mihin turvallisen ja suorituskykyisen jarrujärjestelmän suunnittelu perustuu, sekä miten auton ominaisuudet ja kuluttajan tottumukset vaikuttavat suunnitteluun.

Insinöörityö käsittelee aluksi M1-luokan ajoneuvon jarrujärjestelmän toimintaa, merkitystä ja vaatimuksia. Tämän jälkeen siirrytään kuvaamaan jarrujärjestelmän mitoitusprosessia ja suunnittelua, sekä siihen vaikuttavia tekijöiden huomioonottamista. Lisäksi esitellään tapoja testata ja mitata jarrujärjestelmän toimintaa ja suorituskykyä. Lukijalle esitellään myös jarrujärjestelmän käytännön mitoitusesimerkki, jossa tarkastellaan jo olemassa olevan auton jarrujärjestelmän eri komponenttien mitoitusperiaatteet. Mitoitusesimerkissä aloitetaan jarrupolkimen mitoitusperiaatteesta ja päädytään esittelemään jarrujärjestelmän tuottamaa teoreettista suorituskykyä. Viimeiseksi esitellään mitoitusesimerkissä käytetyn auton jarrujärjestelmän teoreettista suorituskykyä ja ominaisuuksia, sekä verrataan niitä todellisissa mittauksissa saatuihin tuloksiin.

Päätavoitteena insinöörityössä oli tarkastella henkilöauton jarrujärjestelmän suunnittelua ja komponenttien mitoittamista sekä sitä, miten eri autojen jarrujärjestelmien ominaisuuksia ja suorituskykyä voidaan mitata niin teoreettisella kuin käytännön tasolla. Insinöörityössä suoritetut käytännön mittaukset osoittivat, että jarrujärjestelmän suorituskyvyn ja ominaisuuksien arviointi teoreettisella tasolla osoittautui hyvin lähelle todellisuutta. Insinöörityössä tehtiin myös jarrutustuntumamittaus eri autoille, ja mittauksen avulla selvisi selvä trendi eri autojen jarrutustuntumassa.

Lopputuloksena syntyi insinöörityö, minkä avulla lukija saa kuvan siitä, mihin jarrujärjestelmän suunnittelu ja komponenttivalinnat perustuvat, sekä mikä tekee jarrujärjestelmästä suorituskykyisen ja turvallisen. Tämä insinöörityö voi olla apuna, niin opiskelijoille, suunnit-telutyössä toimiville kuin autoharrastajille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste