Streat Helsinki: sisällön teemat sosiaalisessa mediassa
Ahanen, Eetu (2015)
Lataukset:
Ahanen, Eetu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066271
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Streat Helsinki -katuruokatapahtumaa Helsingin urbaanin kulttuurin kontekstissa ja tapahtuman sosiaalisen median sisällön teemojen kehittämistä. Työ on toteutettu yhteistyössä Streat Helsinki -festivaalin kanssa. Työn tavoitteena on määrittää, mitä teemoja festivaalin tulisi korostaa sosiaalisen median sisällöissään ja missä sosiaalisen median kanavissa festivaalin tulisi toimia. Muut tavoitteet ovat festivaalin arvojen, tavoitteiden ja kohderyhmän määrittely, sekä festivaalin tarkastelu Helsingin urbaanin kulttuurin kontekstissa.
Tutkielmassa tarkastellaan Helsingin urbaanin kulttuurin ja kaupunkiruokakulttuurin lähihistoriaa, kaupunkitapahtumia ja kaupunkia tilana. Näitä aiheita peilataan Streat Helsinki -tapahtumaan, jota tutkitaan teemallisen ryhmähaastattelun kautta. Tutkielmassa selvitetään, miten tapahtuma sijoittuu Helsingin urbaanin kulttuurin kontekstiin. Työssä selvitetään, mitä teemoja tapahtuman pitäisi korostaa sosiaalisen median sisällössä perustuen tapahtuman arvoihin, tavoitteisiin, kohderyhmään ja festivaalin kontekstiin. Työssä tutkitaan, mitkä ovat suomalaisten suosituimmat sosiaalisen median palvelut ja määritetään, missä kanavissa Streat Helsinki -tapahtuman tulisi toimia.
Tämä oli ensimmäinen tutkimus Streat Helsinki -tapahtumasta. Tutkielma antaa yksityiskohtaista tietoa festivaalin arvoista ja tavoitteista ja siitä, miten niitä voidaan soveltaa festivaalin sosiaalisen median sisältöihin. Vaikka tutkielma lähestyy aihetta Streat Helsinki -tapahtuman näkökulmasta, sitä voidaan soveltaa myös muiden kaupunkitapahtumien viestinnän suunnitteluun. Työtä voidaan käyttää myös johdatuksena Helsingin kaupunkikulttuuriin ja sen historiaan. Työstä on eniten hyötyä kaupunkitapahtuman viestinnän parissa toimiville tahoille, mutta myös muut kaupunkikulttuurin parissa toimivat tahot voivat löytää työn aiheet mielenkiintoisiksi.
Tutkielmassa tarkastellaan Helsingin urbaanin kulttuurin ja kaupunkiruokakulttuurin lähihistoriaa, kaupunkitapahtumia ja kaupunkia tilana. Näitä aiheita peilataan Streat Helsinki -tapahtumaan, jota tutkitaan teemallisen ryhmähaastattelun kautta. Tutkielmassa selvitetään, miten tapahtuma sijoittuu Helsingin urbaanin kulttuurin kontekstiin. Työssä selvitetään, mitä teemoja tapahtuman pitäisi korostaa sosiaalisen median sisällössä perustuen tapahtuman arvoihin, tavoitteisiin, kohderyhmään ja festivaalin kontekstiin. Työssä tutkitaan, mitkä ovat suomalaisten suosituimmat sosiaalisen median palvelut ja määritetään, missä kanavissa Streat Helsinki -tapahtuman tulisi toimia.
Tämä oli ensimmäinen tutkimus Streat Helsinki -tapahtumasta. Tutkielma antaa yksityiskohtaista tietoa festivaalin arvoista ja tavoitteista ja siitä, miten niitä voidaan soveltaa festivaalin sosiaalisen median sisältöihin. Vaikka tutkielma lähestyy aihetta Streat Helsinki -tapahtuman näkökulmasta, sitä voidaan soveltaa myös muiden kaupunkitapahtumien viestinnän suunnitteluun. Työtä voidaan käyttää myös johdatuksena Helsingin kaupunkikulttuuriin ja sen historiaan. Työstä on eniten hyötyä kaupunkitapahtuman viestinnän parissa toimiville tahoille, mutta myös muut kaupunkikulttuurin parissa toimivat tahot voivat löytää työn aiheet mielenkiintoisiksi.