Mikrotransaktiot videopeleissä
Havukainen, Hanne (2025)
Havukainen, Hanne
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120933899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120933899
Tiivistelmä
Videopelimarkkinoiden arvo on enemmän kuin elokuva-, televisio- ja musiikkimarkkinoiden arvo yhteensä. Videopelit ovat kehittyneet vanhoista kolikkopeleistä tietokone- ja konsolipelien kautta mobiilipeleiksi, ja rahoitusmallit ovat kehittyneet niiden rinnalla. Aiemmin pelaaja maksoi peliyhtiölle siitä, että sai pelata peliä. Nykyään mikrotransaktioiden myötä pelaaja saa usein pelata ilmaiseksi, ja hänet yritetään saada maksamaan pelaamisen aikana mikrotransaktioiden kautta.
Pelin rahoitusmalli ohjaa usein myös jonkin verran pelin suunnittelua, ja mikrotransaktioiden suosion myötä on syntynyt paljon keskustelua pelisuunnittelun ja mikrotransaktioiden etiikasta ja epäeettisistä käytännöistä. Videopelien pelaajista suuri osa on alaikäisiä, jotka eivät välttämättä vielä ymmärrä rahan arvoa. Osalla pelaajista saattaa myös olla taipumusta peliriippuvuuteen, jolloin heidän manipuloimistaan voidaan pitää moraalisesti arveluttavana. Pelaamisen liittyvän tutkimuksen ja lainsäädännön tulisi olla kattavampaa, jotta epäeettisten suunnittelukäytäntöjen haittavaikutuksista saadaan lisää tietoa ja niitä voidaan tehokkaammin säädellä.
Genshin Impact on hyvä esimerkki ilmaispelistä, joka on rahoitettu täysin mikrotransaktioilla. Peli on erittäin suosittu ja sillä on paljon pelaajia, joista osa on alaikäisiä. Se sisältää kaikki yleisimmät mikrotransaktiotyypit ja suunnittelussa on käytetty pelaajan vastaisia pimeitä käytäntöjä, joilla pelaajaa pyritään manipuloimaan tekemään itselleen haitallisia päätöksiä.
Pelin rahoitusmalli ohjaa usein myös jonkin verran pelin suunnittelua, ja mikrotransaktioiden suosion myötä on syntynyt paljon keskustelua pelisuunnittelun ja mikrotransaktioiden etiikasta ja epäeettisistä käytännöistä. Videopelien pelaajista suuri osa on alaikäisiä, jotka eivät välttämättä vielä ymmärrä rahan arvoa. Osalla pelaajista saattaa myös olla taipumusta peliriippuvuuteen, jolloin heidän manipuloimistaan voidaan pitää moraalisesti arveluttavana. Pelaamisen liittyvän tutkimuksen ja lainsäädännön tulisi olla kattavampaa, jotta epäeettisten suunnittelukäytäntöjen haittavaikutuksista saadaan lisää tietoa ja niitä voidaan tehokkaammin säädellä.
Genshin Impact on hyvä esimerkki ilmaispelistä, joka on rahoitettu täysin mikrotransaktioilla. Peli on erittäin suosittu ja sillä on paljon pelaajia, joista osa on alaikäisiä. Se sisältää kaikki yleisimmät mikrotransaktiotyypit ja suunnittelussa on käytetty pelaajan vastaisia pimeitä käytäntöjä, joilla pelaajaa pyritään manipuloimaan tekemään itselleen haitallisia päätöksiä.
