Uusien esimiesten perehdyttäminen : Aditro Oy, Espoo
Siikström, Rosa (2015)
Siikström, Rosa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056134
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Aditro Oy:n uusien esimiesten perehdyttämisen nykytila. Tarkoituksena oli selvittää mikä perehdyttämisessä toimii ja mitä mahdollisia puutteita siinä on. Työn tavoitteena oli myös antaa konkreettisia ehdotuksia esimiesperehdyttämisen kehittämiseksi.
Tutkimuksen aihealuetta tarkasteltiin kirjallisuuden ja kyselyn kokemusperusteisten vastausten pohjalta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Uusille esimiehille tehtiin sähköinen kysely Questback-ohjelmalla. Kysymykset rakennettiin neljän teeman ympärille, joita olivat yritykseen perehdyttäminen, tiimin ja tehtävän haltuunotto, henkilöstöosaston toteuttama perehdyttäminen ja yleiset kysymykset perehdyttämisestä. Kysymyksiä oli yhteensä 22, ja kyselyyn vastasi neljä esimiestä.
Tutkimuksessa ilmeni, että Aditro Oy:n uusien esimiesten perehdyttämisessä yrityksen toiminta-ajatus tuli selväksi, henkilöstöhallinnon toteuttama perehdytystilaisuus koettiin hyödylliseksi ja vastuu perehdyttämisestä on pääasiassa aloittaneen työntekijän esimiehellä sekä uudella esimiehellä itsellä. Aikaisempi työkokemus näytti vaikuttavan perehdytykseen siten, että asioita oletettiin jo tiedettävän ja siitä syystä perehdytys oli jäänyt puutteelliseksi. Esimiestehtävässä aloittaminen koettiin yleisesti helpoksi ja siihen vaikutti paljon se, millaiseen tiimiin uusi esimies sijoittui. Tutkimuksessa nousivat kehityskohteiksi muiden kuin oman osaston toiminnan ja henkilöstön tunteminen, työhönopastus, ajan käyttö, palautteen antaminen ja perehdytysohjelman sekä suunnittelun yksilöllisyys tulijan taustan ja työtehtävän perusteella. Lisäksi kehityskohteiksi nousivat perehdyttämisen vastuunjakaminen, tavoitteiden ja odotusten tarkempi määrittely ja esimiehen työkalujen tarkempi läpikäyminen.
Esimiesten perehdyttämisessä tulisi lisätä työyhteisöön perehtymistä, jotta uusi henkilö oppisi tuntemaan yrityksen toiminnan ja työyhteisön kokonaisuudessaan. Perehdyttämisen vastuuta voitaisiin jakaa useammalle henkilölle, jolloin aikaa perehdyttämiseen saataisiin varattua enemmän. Esimiesten tulisi myös saada palautetta pitkin perehdyttämisprosessia ja perehdyttämisohjelmaa ja -suunnitelmaa tulisi muokata sen mukaan, millaisen tiimin vetäjäksi uusi esimies tulee. Esimiesten työkalujen parempi opettelu varmistaisi tehokkaamman työskentelyn heti alkuvaiheessa.
Tutkimuksen aihealuetta tarkasteltiin kirjallisuuden ja kyselyn kokemusperusteisten vastausten pohjalta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Uusille esimiehille tehtiin sähköinen kysely Questback-ohjelmalla. Kysymykset rakennettiin neljän teeman ympärille, joita olivat yritykseen perehdyttäminen, tiimin ja tehtävän haltuunotto, henkilöstöosaston toteuttama perehdyttäminen ja yleiset kysymykset perehdyttämisestä. Kysymyksiä oli yhteensä 22, ja kyselyyn vastasi neljä esimiestä.
Tutkimuksessa ilmeni, että Aditro Oy:n uusien esimiesten perehdyttämisessä yrityksen toiminta-ajatus tuli selväksi, henkilöstöhallinnon toteuttama perehdytystilaisuus koettiin hyödylliseksi ja vastuu perehdyttämisestä on pääasiassa aloittaneen työntekijän esimiehellä sekä uudella esimiehellä itsellä. Aikaisempi työkokemus näytti vaikuttavan perehdytykseen siten, että asioita oletettiin jo tiedettävän ja siitä syystä perehdytys oli jäänyt puutteelliseksi. Esimiestehtävässä aloittaminen koettiin yleisesti helpoksi ja siihen vaikutti paljon se, millaiseen tiimiin uusi esimies sijoittui. Tutkimuksessa nousivat kehityskohteiksi muiden kuin oman osaston toiminnan ja henkilöstön tunteminen, työhönopastus, ajan käyttö, palautteen antaminen ja perehdytysohjelman sekä suunnittelun yksilöllisyys tulijan taustan ja työtehtävän perusteella. Lisäksi kehityskohteiksi nousivat perehdyttämisen vastuunjakaminen, tavoitteiden ja odotusten tarkempi määrittely ja esimiehen työkalujen tarkempi läpikäyminen.
Esimiesten perehdyttämisessä tulisi lisätä työyhteisöön perehtymistä, jotta uusi henkilö oppisi tuntemaan yrityksen toiminnan ja työyhteisön kokonaisuudessaan. Perehdyttämisen vastuuta voitaisiin jakaa useammalle henkilölle, jolloin aikaa perehdyttämiseen saataisiin varattua enemmän. Esimiesten tulisi myös saada palautetta pitkin perehdyttämisprosessia ja perehdyttämisohjelmaa ja -suunnitelmaa tulisi muokata sen mukaan, millaisen tiimin vetäjäksi uusi esimies tulee. Esimiesten työkalujen parempi opettelu varmistaisi tehokkaamman työskentelyn heti alkuvaiheessa.