Välineitä ja tietoa Haavikon arkeen tukemaan kehitysvammaisen asiakkaan tuettua päätöksentekoa
Jantunen, Elina (2015)
Jantunen, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066311
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä koostettiin opas Haavikon opetus- ja aikuiskasvatuskeskuksen työntekijöille tuetusta päätöksenteosta ja itsemääräämisoikeudesta. Haavikon opetus- ja aikuiskasvatuskeskus tarjoaa valmentavaa opetusta yli 25-vuotiaille kehitysvammaisille aikuisille. Haavikossa valmennetaan opiskeluun, työhön, asumiseen, vapaa-aikaan sekä siihen, että asiakkaat oppisivat käyttämään erilaisia yhteiskunnan palveluja. Tietojen ja taitojen oppiminen pyritään kytkemään todelliseen arkeen ja sen erilaisiin tilanteisiin.
Oppaan tarve tuli työelämänkumppanilta. Lähtökohtaisesti henkilöstö piti opasta tärkeänä sen konkreettisuuden ja yleisesti myös aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Oppaan tehtävänä on antaa itsemääräämisoikeudelle ja tuetulle päätöksenteolle enemmän painoarvoa ja kunnioitusta. Opinnäytetyön oppaan tavoitteena on tukea työntekijää tarjoamalla tietoa sekä erilaisia vaihtoehtoja soveltaa tuetun päätöksenteon menetelmiä Haavikon arjen eri tilanteissa.
Teoreettisina lähtökohtina on käytetty teorioita itsemääräämisoikeudesta sekä sen osatekijöistä; eli kompetenssista, autenttisuudesta ja vallasta. Lisäksi keskeisinä teoreettisina lähtökohtina olivat vuorovaikutus, osallisuus, osallistuminen sekä subjektiuden tukeminen.
Oppaan sisältö toteutettiin yhteistyössä henkilöstön kanssa tuplatiimimenetelmän avulla ja toteutus koostui yhteensä viidestä tapaamisesta. Oppaan sisällys muodostui tiedosta tuetusta päätöksenteosta ja itsemääräämisoikeudesta, selkokielestä, tuetun päätöksenteon käytännön huomioista. Yleisen tiedon lisäksi myös välineistä ja kuvista, joita on sovellettu Haavikon arkeen.
Työntekijä voi purkaa tilanteita oppaan materiaalin avulla ja tukea kehitysvammaista asiakasta. Opas on konkreettinen ja tarjoaa työntekijälle mahdollisuuksia soveltaa erilaisia menetelmiä käytännön tilanteisiin. Opas tarjoaa työelämälle heiltä puuttuneen korttimateriaalin, joka on tarkoitettu käytännön tilanteisiin.
Oppaan tarve tuli työelämänkumppanilta. Lähtökohtaisesti henkilöstö piti opasta tärkeänä sen konkreettisuuden ja yleisesti myös aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Oppaan tehtävänä on antaa itsemääräämisoikeudelle ja tuetulle päätöksenteolle enemmän painoarvoa ja kunnioitusta. Opinnäytetyön oppaan tavoitteena on tukea työntekijää tarjoamalla tietoa sekä erilaisia vaihtoehtoja soveltaa tuetun päätöksenteon menetelmiä Haavikon arjen eri tilanteissa.
Teoreettisina lähtökohtina on käytetty teorioita itsemääräämisoikeudesta sekä sen osatekijöistä; eli kompetenssista, autenttisuudesta ja vallasta. Lisäksi keskeisinä teoreettisina lähtökohtina olivat vuorovaikutus, osallisuus, osallistuminen sekä subjektiuden tukeminen.
Oppaan sisältö toteutettiin yhteistyössä henkilöstön kanssa tuplatiimimenetelmän avulla ja toteutus koostui yhteensä viidestä tapaamisesta. Oppaan sisällys muodostui tiedosta tuetusta päätöksenteosta ja itsemääräämisoikeudesta, selkokielestä, tuetun päätöksenteon käytännön huomioista. Yleisen tiedon lisäksi myös välineistä ja kuvista, joita on sovellettu Haavikon arkeen.
Työntekijä voi purkaa tilanteita oppaan materiaalin avulla ja tukea kehitysvammaista asiakasta. Opas on konkreettinen ja tarjoaa työntekijälle mahdollisuuksia soveltaa erilaisia menetelmiä käytännön tilanteisiin. Opas tarjoaa työelämälle heiltä puuttuneen korttimateriaalin, joka on tarkoitettu käytännön tilanteisiin.