Faktorer vid val av transportarrangemang
Lehtola, Teemu; Lundberg, Johan (2015)
Lehtola, Teemu
Lundberg, Johan
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066336
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov behandlar nyckelfaktorer vid val av transportarrangemang. Syftet med vårt arbete är att kartlägga vilka behov och krav företagen har angående grön logistik, ekonomi, tidsscheman, ledtider och andra relevanta faktorer vid val av transport och transportör. Genom att ta reda på hur företagen tänker hoppas vi kunna hjälpa transportbolag att utveckla deras tjänster och processer. I den teoretiska delen av lärdomsprovet behandlas ämnet logistik ur ett allmänt perspektiv men även logistikämnets utveckling samt andra relevanta ämnen som kopplas till den teoretiska delen som kundservice och Vasanejden som verksamhetsområde ur ett logistiskt perspektiv. I den empiriska delen har vi använt oss av kvalitativ intervju som forskningsmetod. Av de fem företagen som vi intervjuat producerar fyra av dessa egna varor medan det femte företaget är verksamt inom transportbranschen. Resultat av undersökningen visar i samband med teorin att den ekonomiska faktorn är den mest avgörande enskilda faktorn, men helheten av pris, ledtid, sakkunnighet samt kundservice utgör en bas för ett bra samarbete. Gröna värden var en faktor som diskuterades men inte prioriterades som en avgörande faktor. This thesis addresses the key factors in the choice of transport arrangements. The aim of our work is to identify the needs and requirements that businesses have regarding green logistics, finances, schedules, lead times and other relevant factors in the choice of transport and conveyor. By finding out how companies plan we hope to give transport companies insight to develop their services and processes. In the theoretical part of the thesis we cover logistics from a general perspective, but also logistical developments and other relevant topics linked to the theoretical part such as customer service and the Vaasa region from a logistical perspective. In the empirical part we have used qualitative interview as a research method. Of the five companies we interviewed, four produce their own goods, while the fifth company is engaged in the transportation industry. Results of the research show in association with the theory that the economic factor is the most important single factor, but the entirety of price, lead time, expertise and customer service provides a basis for a good cooperation. Green values were a factor that was discussed but not prioritized as a crucial factor.