Pelillinen strategiatyöpaja : arvon luominen pk-yrityksille yhteiskehittämisen menetelmällä
Innanen, Piia (2025)
Innanen, Piia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121135216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121135216
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin, millaista arvoa pelillinen ja yhteiskehittämistä tukeva strategiatyöpaja tuotti pk-yrityksille. Lähtökohtana oli toimeksiantajan tarve kehittää palvelua pk-yritysten strategiatyön tueksi sekä ymmärtää, miten pelilliset menetelmät soveltuivat strategian luomiseen erilaisissa yrityskonteksteissa. Tavoitteena oli luoda syvällinen kokonaiskuva yritysten kokemuksista ja tunnistaa ne tekijät, jotka auttoivat tekemään strategiatyöstä arvokkaan ja hyödyllisen pk-yrityksen päättäjän näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena osana palvelumuotoiluprosessin asiakasymmärryksen syventä-mistä. Tutkimuksessa hyödynnettiin aloitus- ja loppuhaastatteluja, kokeiluja sekä havainnointia. Kolmessa pk-yrityksessä järjestettiin pelillinen strategiatyöpaja, joissa käytettiin kolmea erilaista menetelmää: Muotoilupeli Vuorenvalloitusta®, Topaasia®-korttipeliä ja LEGO® SERIOUS PLAY® -menetelmää. Aineisto purettiin samankal-taisuuskaaviomenetelmällä ja tuloksia peilattiin Bain & Companyn määrittelemään B2B-arvopyramidiin, jotta työpajojen tuottamaa arvoa voitiin jäsentää systemaattisesti. Tuloksissa havaittiin, että pelillinen strategiatyöpaja tuotti yrityksille arvoa sekä toiminnallisella tasolla että yksi-löllisen kokemuksen tasolla. Menetelmät selkeyttivät strategiatyötä, tehostivat työskentelyä, lisäsivät innostusta ja vahvistivat yhteistä ymmärrystä. Yritykset kokivat hyödyllisiksi erityisesti ulkopuolisen fasilitaattorin tuen sekä menetelmän, joka tekee strategian käsittelystä helposti lähestyttävän. Johtopäätöksenä todettiin, että pelillinen, fasilitoitu ja osallistava työskentely soveltui hyvin pk-yritysten strategiatyön tueksi. Tutkimus tarjosi toimeksiantajalle asiakasymmärrystä ja suuntaa palvelun jatkokehittämiselle.
