Korkalovaaran 8A-luokan toimintatuokio digitaalisista peleistä
Kuosmanen, Senni; Knuuttila, Sara (2015)
Kuosmanen, Senni
Knuuttila, Sara
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066377
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli järjestää toimintatuokio Korkalovaaran yläkoulun 8.-luokkalaisille. Toimintatuokion teemana oli digitaalinen pelaaminen ja sen aiheuttamat ongelmat. Tavoitteena on saada nuoret pohtimaan pelaamista ja sen haittavaikutuksia. Henkilökohtaisena tavoitteenamme oli oppia lisää ongelmapelaamisesta sekä oppia tunnistamaan pelaamisesta johtuvia vaikutuksia.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä toiminnallisen osuuden järjestämisestä ja arvioinnista. Teoriaosuudessa käsitellään murrosikää ja sen aiheuttamia muutoksia, digipelien pelaamista ja sen haittavaikutuksia. Toiminnallisessa osuudessa käsitellään toimintatuokion järjestämistä, toteutusta ja arviointia sekä lopuksi pohdimme opinnäytetyön prosessia.
Järjestimme toimintatuokion tammikuussa 2015 Rovaniemen Korkalovaaran yläkoululla. Toimintatuokio sisälsi lyhyen PowerPoint-esityksen, tietovisan ja nuorten tekemät posterit digitaalisten pelien aiheuttamista haitoista elämän eri osa-alueilla. Lisäksi pyysimme nuorilta palautetta toimintatuokion järjestämisestä sekä ohjauksesta. Käytimme toimintatuokiota järjestettäessä luotettavaa kirjallista tietoa, tutkimuksia sekä artikkeleita. Toimintatuokion ohjauksen tavoitteena oli korostaa vuorovaikutusta ja toiminnallista oppimista. Tarkoituksena oli ohjata oppilaita käyttäen hyödyksi teoriaa, ryhmäohjausta ja toiminnallista lähestymistapaa.
Nuoret kokivat toimintatuokion aiheen tärkeäksi ja hyödylliseksi. Oppilaiden antamat kirjalliset palautteet puolsivat käsitystämme, että nuoret pitivät toimintatuokiota onnistuneena ja hyödyllisenä. Toimintatuokiossa oppilaiden tuottamat posterit sekä meidän laatimat materiaalit, jotka liittyivät digitaalisten pelien aiheuttamista haitoista, lisättiin toimeksiantajamme ArctiChildren InNet- hankkeen internetsivustolle.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä toiminnallisen osuuden järjestämisestä ja arvioinnista. Teoriaosuudessa käsitellään murrosikää ja sen aiheuttamia muutoksia, digipelien pelaamista ja sen haittavaikutuksia. Toiminnallisessa osuudessa käsitellään toimintatuokion järjestämistä, toteutusta ja arviointia sekä lopuksi pohdimme opinnäytetyön prosessia.
Järjestimme toimintatuokion tammikuussa 2015 Rovaniemen Korkalovaaran yläkoululla. Toimintatuokio sisälsi lyhyen PowerPoint-esityksen, tietovisan ja nuorten tekemät posterit digitaalisten pelien aiheuttamista haitoista elämän eri osa-alueilla. Lisäksi pyysimme nuorilta palautetta toimintatuokion järjestämisestä sekä ohjauksesta. Käytimme toimintatuokiota järjestettäessä luotettavaa kirjallista tietoa, tutkimuksia sekä artikkeleita. Toimintatuokion ohjauksen tavoitteena oli korostaa vuorovaikutusta ja toiminnallista oppimista. Tarkoituksena oli ohjata oppilaita käyttäen hyödyksi teoriaa, ryhmäohjausta ja toiminnallista lähestymistapaa.
Nuoret kokivat toimintatuokion aiheen tärkeäksi ja hyödylliseksi. Oppilaiden antamat kirjalliset palautteet puolsivat käsitystämme, että nuoret pitivät toimintatuokiota onnistuneena ja hyödyllisenä. Toimintatuokiossa oppilaiden tuottamat posterit sekä meidän laatimat materiaalit, jotka liittyivät digitaalisten pelien aiheuttamista haitoista, lisättiin toimeksiantajamme ArctiChildren InNet- hankkeen internetsivustolle.