Monialustaisen online-tietovisapelin suunnittelu ja toteutus React Nativella
Rautiainen, Kim (2025)
Rautiainen, Kim
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121235309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121235309
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin monialustainen online-tietovisapeli React Native -teknologialla hyödyntäen Expo-kehitysympäristöä. Tavoitteena oli kehittää mobiilisovellus, joka sisältää sekä yksinpelin että reaaliaikaisen kaksinpelin. Yksinpelissä pelaaja saa kymmenen satunnaista kysymystä, kun taas moninpelissä kaksi samantasoiseksi arvioitua pelaajaa kohtaavat toisensa ja vastaavat samoihin kysymyksiin yhtä aikaa.
Sovelluksen taustajärjestelmä toteutettiin Node.js- ja Express.js-teknologioilla, ja tietokanta rakennettiin SQL:n päälle käyttäen Sequelize ORM -kirjastoa. Reaaliaikainen toiminnallisuus toteutettiin WebSocket-yhteyksillä, jotka mahdollistavat nopean viestinvälityksen pelaajien ja palvelimen välillä. Pelissä on myös etenemisjärjestelmä, joka hyödyntää ranking-pisteitä, tasoja ja saavutuksia lisämotivaation luomiseksi.
Projektin kehitys toteutettiin iteratiivisesti, ja työn etenemistä seurattiin Trellon avulla. Backendin toimivuutta varmistettiin Postman-testeillä sekä automatisoiduilla testauksilla. Työn tuloksena syntyi teknisesti toimiva ja monipuolinen mobiilipeli, joka muodostaa vahvan pohjan tulevalle jatkokehitykselle, kuten uusille pelitiloille ja visuaalisille parannuksille.
Sovelluksen taustajärjestelmä toteutettiin Node.js- ja Express.js-teknologioilla, ja tietokanta rakennettiin SQL:n päälle käyttäen Sequelize ORM -kirjastoa. Reaaliaikainen toiminnallisuus toteutettiin WebSocket-yhteyksillä, jotka mahdollistavat nopean viestinvälityksen pelaajien ja palvelimen välillä. Pelissä on myös etenemisjärjestelmä, joka hyödyntää ranking-pisteitä, tasoja ja saavutuksia lisämotivaation luomiseksi.
Projektin kehitys toteutettiin iteratiivisesti, ja työn etenemistä seurattiin Trellon avulla. Backendin toimivuutta varmistettiin Postman-testeillä sekä automatisoiduilla testauksilla. Työn tuloksena syntyi teknisesti toimiva ja monipuolinen mobiilipeli, joka muodostaa vahvan pohjan tulevalle jatkokehitykselle, kuten uusille pelitiloille ja visuaalisille parannuksille.
