Tölkkihävikin kehitysprojekti
Gallén, Tomas (2025)
Gallén, Tomas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121536247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121536247
Tiivistelmä
Panimoteollisuudessa tuotteet pakataan pääasiassa juomapakkauksiin ja juomapakkaukset ajetaan pahveihin tai shrink-kalvoon sekundääripakkauksiksi. Alati lisääntyvä kestävän kehityksen tavoittelu motivoi teollisuuden yrityksiä olemaan koko ajan hävikkitietoisempia omista prosesseistaan. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Sinebrychoff Supply Company Oy, jonka täyttöosaston tölkkientuotantolinjan tölkkihävikkiin tämä työ kohdistui. Tavoitteena oli selvittää erityisesti tyhjien tölkkien osalta hävikin määrää, syitä ja kohtia linjalta, jotka aiheuttavat hävikkiä.
Työ alkoi keräämällä yrityksen olemassa olevasta datasta tuotantoajoja tölkkikokojen mukaan, jotta saatiin käsitys tölkkihävikin prosentuaalisista määristä. Operaattoreita myös haastateltiin kokonaiskuvan saamiseksi ja ongelmakohtien selvittämiseksi. Nopeasti selvisi, että isompien tölkkikokojen tuotannoissa myös hävikki oli suurempaan. Käytössä olevat tölkkikoot ovat 330 ml, 500 ml ja 568 ml. Prosentuaalisesti hävikkiä tulee eniten pienistä tuotantoajoista, mutta määrällisesti eniten kuitenkin suurista tuotantoajoista. Suurimmat hävikkipaikat ennen täyttökonetta ovat visuaalinen tölkkilavan tarkastus ennen tuotantoon purkajaa, linjalla kaatuneet tölkit, jotka vakuumikuljetin hylkää, sekä kameratarkastajan yhteydessä oleva paineilmahylkääjä.
Työssä selvitettyjen tietojen perusteella paineilmahylkääjä otettiin linjalta kokonaan pois käytöstä, jonka jälkeen viikon seurannasta selvisi hävikin laskeneen 330 ml:n tölkeillä 0,43 %:sta 0,25 %:iin. Työn aikana myös fyysinen tuotannon seuraaminen oli tärkeää, koska huomattiin todella pieni asia linjalta, joka kaatoi satunnaisesti tölkkejä. Myös tämä asia vaikutti hävikin laskuun. Lisäksi linjan kohtaan, joka kaataa eniten tyhjiä tölkkejä, annettiin kehitysehdotus, joka vaatii fyysisen muutoksen linjan kuljettimiin. Sen uskotaan pudottavan kaatuneiden tölkkien määrän puoleen nykyisestä.
Tyhjien tölkkien hävikin pienentämiseksi entisestään jatkotutkimusta vaatii tölkkilavojen logistiikan tarkastelu toimittajalta tuotantoon purkajalle asti. Lisäksi yrityksen kannattaa kehittää hävikkidataa niin, että se löytyisi jatkossa yhdestä paikasta.
Työ alkoi keräämällä yrityksen olemassa olevasta datasta tuotantoajoja tölkkikokojen mukaan, jotta saatiin käsitys tölkkihävikin prosentuaalisista määristä. Operaattoreita myös haastateltiin kokonaiskuvan saamiseksi ja ongelmakohtien selvittämiseksi. Nopeasti selvisi, että isompien tölkkikokojen tuotannoissa myös hävikki oli suurempaan. Käytössä olevat tölkkikoot ovat 330 ml, 500 ml ja 568 ml. Prosentuaalisesti hävikkiä tulee eniten pienistä tuotantoajoista, mutta määrällisesti eniten kuitenkin suurista tuotantoajoista. Suurimmat hävikkipaikat ennen täyttökonetta ovat visuaalinen tölkkilavan tarkastus ennen tuotantoon purkajaa, linjalla kaatuneet tölkit, jotka vakuumikuljetin hylkää, sekä kameratarkastajan yhteydessä oleva paineilmahylkääjä.
Työssä selvitettyjen tietojen perusteella paineilmahylkääjä otettiin linjalta kokonaan pois käytöstä, jonka jälkeen viikon seurannasta selvisi hävikin laskeneen 330 ml:n tölkeillä 0,43 %:sta 0,25 %:iin. Työn aikana myös fyysinen tuotannon seuraaminen oli tärkeää, koska huomattiin todella pieni asia linjalta, joka kaatoi satunnaisesti tölkkejä. Myös tämä asia vaikutti hävikin laskuun. Lisäksi linjan kohtaan, joka kaataa eniten tyhjiä tölkkejä, annettiin kehitysehdotus, joka vaatii fyysisen muutoksen linjan kuljettimiin. Sen uskotaan pudottavan kaatuneiden tölkkien määrän puoleen nykyisestä.
Tyhjien tölkkien hävikin pienentämiseksi entisestään jatkotutkimusta vaatii tölkkilavojen logistiikan tarkastelu toimittajalta tuotantoon purkajalle asti. Lisäksi yrityksen kannattaa kehittää hävikkidataa niin, että se löytyisi jatkossa yhdestä paikasta.
