Pelillinen opetus ohjelmoijan näkökulmasta
Välipakka, Oskari (2025)
Välipakka, Oskari
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121837858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121837858
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella pelillisen opetuksen käsitettä, sen hyödyntämismahdollisuuksia ja haasteita sekä soveltaa opittua käytännössä pelillisen oppimissovelluksen kehittämisessä. Työssä perehdyttiin pelillistämisen historiaan, nykytilanteeseen ja tulevaisuuden näkymiin erityisesti perusopetuksen näkökulmasta. Teoreettista tietopohjaa täydennettiin erityisopettajan haastattelulla, jonka avulla saatiin käytännön kokemuksia pelillisten opetusmenetelmien hyödyistä ja riskeistä. Käytännön osuudessa kehitettiin Godot-pelimoottorilla oppimispeli, jonka tavoitteena on tukea oppilaiden oppimista ja motivaatiota erilaisten pelillisten tehtävien avulla. Sovelluksen suunnittelussa korostui pedagogisen sisällön ja pelillisten elementtien tasapaino, jotta oppiminen olisi sekä mielekästä että tehokasta. Työ osoitti, että pelillisyys voi lisätä oppimisen motivaatiota ja yhteisöllisyyttä, mutta sen onnistunut toteutus vaatii harkittua suunnittelua ja pedagogista ymmärrystä. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt sovellus ja teoreettinen kokonaisuus tarjoavat näkökulmia pelillisen opetuksen soveltamiseen ja jatkokehittämiseen. Tulokset tukevat käsitystä siitä, että pelillinen opetus on kasvava ja monipuolistuva osa tulevaisuuden oppimista.
