Liikuntatiikeri Voltin matkassa : kasvatuskumppanuus liikuttaa perheitä Leppäsillan päiväkodissa
Lundman, Pinja; Yliriesto, Jenni (2015)
Lundman, Pinja
Yliriesto, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056105
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää päiväkodin käyttöön menetelmä, jonka avulla innostetaan lapsiperheitä liikkumaan myös päiväkodin ulkopuolella. Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2014 ja työelämän yhteistyökumppanina toimi Espoon kaupungin Leppäsillan päiväkoti. Varhaisvuosien liikunnan tärkeys ja ajankohtaisuus näkyy Leppäsillan päiväkodissa esimerkiksi siinä, että päiväkoti on osallisena Valo ry:n liikuntapilotissa, jonka avulla on pyritty edistämään lasten liikkumista päiväkodin arjessa.
Monimuotoinen opinnäytetyömme on kaksiosainen kokonaisuus, joka koostuu opinnäytetyöraportista ja tuotoksesta. Konkreettisena tuotoksena on ”Ajattelen suuria, nautin pienistä” -liikuntavihkonen, joka jaettiin lasten perheille. Siinä yhdistyvät teoreettinen tieto liikunnan merkityksestä lapsen kasvuun ja kehitykseen kokonaisvaltaisesti sekä liikuntavinkit niin perheen yhteisiin liikuntatuokioihin kuin lähialueen liikkumismahdollisuuksiin. Liikuntaan innostamisen menetelmäksi suunnittelimme ryhmälle liikuntamaskotin, liikuntatiikerin, joka kulki vuoroin lasten kotona harrastamassa liikuntaa. Vanhemmat kirjasivat ja lapset kuvittivat ruutuvihkoon mitä liikunnallista tiikeri oli päässyt harrastamaan.
Opinnäytetyömme teoreettisena lähtökohtana ovat kasvatuskumppanuus ja perheliikunta. Opinnäytetyön raportti sisältää hyödyllistä tietoa varhaiskasvattajille ja selittää liikuntavihkoseen valikoituneita teemoja laajemmin ja yksityiskohtaisemmin. Lasten liikkumisen vähimmäismäärä, kaksi tuntia päivässä, muodostuu lyhyistä pätkistä koko päivän ajalta, sen vuoksi on tärkeää, että varhaiskasvattajat ja vanhemmat yhdessä huolehtivat riittävän päivittäisen liikunnan määrän täyttymisestä.
Opinnäytetyömme arvioimiseksi keräsimme palautetta vanhemmilta. Liikuntatiikeristä tuli odotettu vieras lasten perheissä ja se edisti perheiden osallisuutta päiväkodin arjessa. Lisäksi liikuntatiikeri jäi jatkamaan liikkumiseen innostavaa sanomaansa päiväkotiin. Opinnäytetyömme on luonut pohjaa kasvatuskumppanuudelle ja antaa hyvän pohjan jatkotutkimusta varten selvittämään miten lapsiperheet vapaa-ajalla liikkuvat.
Monimuotoinen opinnäytetyömme on kaksiosainen kokonaisuus, joka koostuu opinnäytetyöraportista ja tuotoksesta. Konkreettisena tuotoksena on ”Ajattelen suuria, nautin pienistä” -liikuntavihkonen, joka jaettiin lasten perheille. Siinä yhdistyvät teoreettinen tieto liikunnan merkityksestä lapsen kasvuun ja kehitykseen kokonaisvaltaisesti sekä liikuntavinkit niin perheen yhteisiin liikuntatuokioihin kuin lähialueen liikkumismahdollisuuksiin. Liikuntaan innostamisen menetelmäksi suunnittelimme ryhmälle liikuntamaskotin, liikuntatiikerin, joka kulki vuoroin lasten kotona harrastamassa liikuntaa. Vanhemmat kirjasivat ja lapset kuvittivat ruutuvihkoon mitä liikunnallista tiikeri oli päässyt harrastamaan.
Opinnäytetyömme teoreettisena lähtökohtana ovat kasvatuskumppanuus ja perheliikunta. Opinnäytetyön raportti sisältää hyödyllistä tietoa varhaiskasvattajille ja selittää liikuntavihkoseen valikoituneita teemoja laajemmin ja yksityiskohtaisemmin. Lasten liikkumisen vähimmäismäärä, kaksi tuntia päivässä, muodostuu lyhyistä pätkistä koko päivän ajalta, sen vuoksi on tärkeää, että varhaiskasvattajat ja vanhemmat yhdessä huolehtivat riittävän päivittäisen liikunnan määrän täyttymisestä.
Opinnäytetyömme arvioimiseksi keräsimme palautetta vanhemmilta. Liikuntatiikeristä tuli odotettu vieras lasten perheissä ja se edisti perheiden osallisuutta päiväkodin arjessa. Lisäksi liikuntatiikeri jäi jatkamaan liikkumiseen innostavaa sanomaansa päiväkotiin. Opinnäytetyömme on luonut pohjaa kasvatuskumppanuudelle ja antaa hyvän pohjan jatkotutkimusta varten selvittämään miten lapsiperheet vapaa-ajalla liikkuvat.