Suljetun imukatetrin käyttö alahengitysteissä – opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Saadoon, Amani; Zhang, Shuo (2025)
Saadoon, Amani
Zhang, Shuo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025122038788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025122038788
Tiivistelmä
Tutkimukset osoittivat, että tehohoitajien alahengitystieimun toteuttamisen ohjeiden noudattamisessa oli puutteita. Tehohoitajien näyttöön perustuva tieto alahengitystieimusta oli riittämätöntä, ja heidän käytännön taitonsa suljetun imutekniikan hallinnassa todettiin heikommiksi kuin avoimen imutekniikan. Tämä osaamisvajaus lisäsi potilasturvallisuuden riskejä ja korosti koulutuksen merkitystä.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa hoitotyön opiskelijoille opetusvideo, jossa esiteltiin suljetun imukatetrin käytöstä alahengitystieimussa. Tavoitteena oli parantaa opiskelijoiden teoreettista ymmärrystä ja tukea käytännön taitoja suljetun imukatetrin käytössä. Tavoitteena on lisäksi tukea opiskelijoita potilasturvalliseen työskentelyyn alahengitystieimussa.
Toiminnallinen opinnäytetyö yhdisti teoreettisen tiedon ja käytännön toteutuksen konkreettiseksi tuotokseksi, jonka tavoitteena oli kehittää työelämää tai tukea oppimista. Koska työn päämääränä oli tukea kliinisten taitojen oppimista ja tarjota opiskelijoille konkreettinen oppimateriaali, toiminnallinen opinnäytetyö soveltui menetelmäksi parhaiten. Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin teoreettista tietoa alahengitystieimusta ja suljetun imukatetrin käytöstä sekä tuotettiin hoitotyön opiskelijoille opetusvideo.
Opetusvideo koostui viidestä moduulista: teoreettinen johdanto, suljetun imukatetrin rakenne ja käyttöedut, imutoimenpiteen valmistelu, suljetun imukatetrin käyttö sekä keskeinen yhteenveto. Videoon koottiin tutkimusnäyttöön perustuvat toimintatavat siitä, miten alahengitystieimu toteutetaan potilasturvallisesti. Videossa yhdisti monikulmaiset kuvakulmat, lähikuvat, tekstilliset merkinnät ja selkeät ääniselostukset, jotka tarjosivat opiskelijoille havainnollisen ja audiovisuaalisen esityksen suljetusta imutoimenpiteestä.
Opetusvideomme vastasi hyvin suunniteltuja tavoitteita. Sitä voidaan hyödyntää tehohoidon laboratoriotuntien ennakkotehtävänä tai opiskelijoiden itsenäisenä oppimateriaalina. Tulevaa opetusmateriaalia voidaan kehittää lisäämällä erillinen moduuli, jossa käsitellään potilaan ohjausta ja vuorovaikutusta nonverbaalisen viestinnän avulla. Tämä tukisi opiskelijoiden vuorovaikutus- ja eettisten taitojen kehittymistä.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa hoitotyön opiskelijoille opetusvideo, jossa esiteltiin suljetun imukatetrin käytöstä alahengitystieimussa. Tavoitteena oli parantaa opiskelijoiden teoreettista ymmärrystä ja tukea käytännön taitoja suljetun imukatetrin käytössä. Tavoitteena on lisäksi tukea opiskelijoita potilasturvalliseen työskentelyyn alahengitystieimussa.
Toiminnallinen opinnäytetyö yhdisti teoreettisen tiedon ja käytännön toteutuksen konkreettiseksi tuotokseksi, jonka tavoitteena oli kehittää työelämää tai tukea oppimista. Koska työn päämääränä oli tukea kliinisten taitojen oppimista ja tarjota opiskelijoille konkreettinen oppimateriaali, toiminnallinen opinnäytetyö soveltui menetelmäksi parhaiten. Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin teoreettista tietoa alahengitystieimusta ja suljetun imukatetrin käytöstä sekä tuotettiin hoitotyön opiskelijoille opetusvideo.
Opetusvideo koostui viidestä moduulista: teoreettinen johdanto, suljetun imukatetrin rakenne ja käyttöedut, imutoimenpiteen valmistelu, suljetun imukatetrin käyttö sekä keskeinen yhteenveto. Videoon koottiin tutkimusnäyttöön perustuvat toimintatavat siitä, miten alahengitystieimu toteutetaan potilasturvallisesti. Videossa yhdisti monikulmaiset kuvakulmat, lähikuvat, tekstilliset merkinnät ja selkeät ääniselostukset, jotka tarjosivat opiskelijoille havainnollisen ja audiovisuaalisen esityksen suljetusta imutoimenpiteestä.
Opetusvideomme vastasi hyvin suunniteltuja tavoitteita. Sitä voidaan hyödyntää tehohoidon laboratoriotuntien ennakkotehtävänä tai opiskelijoiden itsenäisenä oppimateriaalina. Tulevaa opetusmateriaalia voidaan kehittää lisäämällä erillinen moduuli, jossa käsitellään potilaan ohjausta ja vuorovaikutusta nonverbaalisen viestinnän avulla. Tämä tukisi opiskelijoiden vuorovaikutus- ja eettisten taitojen kehittymistä.
