Asiakasmuutostöiden hallinta perustajaurakoinnissa
Hästbacka, Robin (2015)
Hästbacka, Robin
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076770
Tiivistelmä
Rakennusalalla on tyypillistä, että alkuperäisiin sopimuksiin ja suunnitelmiin tulee usein muutospyyntöjä joko urakoitsijalta, tilaajalta tai joltakin muulta toimijalta. Asuntorakentamisessa nämä työt ovat usein peräisin asiakkaalta. Muutokset koskevat yleensä asunnon personointia ja muokkaamista asiakkaan tarpeiden mukaiseksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä asuntorakentamisen lisä- ja muutostöihin perustajaurakoinnissa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää asiakasmuutostyökäytäntöjä sekä etsiä ratkaisuja mahdollisiin ongelmakohtiin. Työssä selvitettiin myös talotehtaan toimintamallia asiakasmuutosten osalta ja pyrittiin löytämään kehitysmahdollisuuksia perustajaurakoinnin asiakasmuutosten toimintamalliin.
Aluksi käytiin läpi lisä- ja muutostöiden osa-alueita ja niihin liittyviä lakeja sekä määräyksiä. Tämän jälkeen keskityttiin asiakasmuutostöihin sekä yleisellä tasolla että yksityiskohtaisemmin esimerkkikohdetta tarkastellen. Lopuksi selvitettiin talotehtaan vastaavaa asiakasmuutostöihin liittyvää toimintaa.
Työssä kävi ilmi, että asuntorakentamisessa lisä- ja muutostyöt tulevat asiakkaan aloitteesta. Kustannusten kannalta asiakkaan tilaamat muutostyöt eivät ole merkittäviä. Yrityksen asiakaspalvelua ja työnjohtoa nämä muutokset kuormittavat kuitenkin paljon.
Opinnäytetyötä tehtiin yhteistyössä PedeCon Oy -nimisen rakennusliikkeen kanssa. Lisä- ja muutostöitä tarkasteltaessa havaittiin, että enimmäkseen rakennusaikaiset muutostyöt koituivat asiakkaiden eduiksi, sillä aikatauluissa jouduttiin joustamaan. Aikatauluongelmat vähenisivät, jos pidettäisiin paremmin kiinni annetuista takarajoista. Tämä olisi kuitenkin tehtävä siten, ettei se heikentäisi kilpailukykyä. Tällä hetkellä rakennusalalla olevan laskusuhdanteen vuoksi rakennusliikkeen on syytä panostaa asiakaslähtöisyyteen ja aikatauluissa joustamisen voidaankin myös katsoa olevan asiakaspalvelua.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä asuntorakentamisen lisä- ja muutostöihin perustajaurakoinnissa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää asiakasmuutostyökäytäntöjä sekä etsiä ratkaisuja mahdollisiin ongelmakohtiin. Työssä selvitettiin myös talotehtaan toimintamallia asiakasmuutosten osalta ja pyrittiin löytämään kehitysmahdollisuuksia perustajaurakoinnin asiakasmuutosten toimintamalliin.
Aluksi käytiin läpi lisä- ja muutostöiden osa-alueita ja niihin liittyviä lakeja sekä määräyksiä. Tämän jälkeen keskityttiin asiakasmuutostöihin sekä yleisellä tasolla että yksityiskohtaisemmin esimerkkikohdetta tarkastellen. Lopuksi selvitettiin talotehtaan vastaavaa asiakasmuutostöihin liittyvää toimintaa.
Työssä kävi ilmi, että asuntorakentamisessa lisä- ja muutostyöt tulevat asiakkaan aloitteesta. Kustannusten kannalta asiakkaan tilaamat muutostyöt eivät ole merkittäviä. Yrityksen asiakaspalvelua ja työnjohtoa nämä muutokset kuormittavat kuitenkin paljon.
Opinnäytetyötä tehtiin yhteistyössä PedeCon Oy -nimisen rakennusliikkeen kanssa. Lisä- ja muutostöitä tarkasteltaessa havaittiin, että enimmäkseen rakennusaikaiset muutostyöt koituivat asiakkaiden eduiksi, sillä aikatauluissa jouduttiin joustamaan. Aikatauluongelmat vähenisivät, jos pidettäisiin paremmin kiinni annetuista takarajoista. Tämä olisi kuitenkin tehtävä siten, ettei se heikentäisi kilpailukykyä. Tällä hetkellä rakennusalalla olevan laskusuhdanteen vuoksi rakennusliikkeen on syytä panostaa asiakaslähtöisyyteen ja aikatauluissa joustamisen voidaankin myös katsoa olevan asiakaspalvelua.