Market Entry of Finnish Companies into the United States
Nieminen, Fanni (2015)
Nieminen, Fanni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086878
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on suomalaisten yritysten pyrkimys päästä Yhdysvaltain markkinoille, sekä niiden kohtaamat haasteet kyseisellä markkina-alueella. Tutkimuksen päämääränä oli selvittää, miten yhdysvaltalaisille markkinoille tulisi pyrkiä ja millaisia haasteita suomalaiset yritykset ovat kohdanneet sekä millaista tukea markkinoille menoon on tarjolla. Kansainvälistymisen prosessi esitellään lyhyesti aloituskappaleessa, minkä jälkeen on kuvattu Yhdysvallat markkina-alueena ja Yhdysvaltain kauppasuhteet Suomeen. Varsinainen teoria on muodostettu markkinoille menomuotojen kuvaamisesta ja oikean markkinoille menomuodon valintaprosessista. Empiriassa määritellään aluksi valitut tutkimusmenetelmät, minkä jälkeen tutkimuksen toteutus on esitelty. Tutkimus toteutettiin haastatteluiden ja sähköpostikyselyiden avulla, joihin osallistui suomalaisia avustaneita asiantuntijoita ja Yhdysvalloissa toimineita yrityksiä. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että Yhdysvalloissa suomalaiset yritykset suosivat markkinoille menomuotoja, jotka osoittavat sitoutumista markkinoille ja joilla on korkeat tulostavoitteet. Markkinoille menomuotoina käytettiin monipuolisesti niin korkean kuin pienen riskin muotoja yhdessä. Haasteiksi koettiin erityisesti intensiivinen kilpailu ja resurssien puute. Myös Yhdysvaltojen todellisen koon ja monimuotoisuuden ymmärtäminen tuottaa tutkimuksen mukaan vaikeuksia suomalaisille yrityksille.