Elokuvasta voimaa : luova, toiminnallinen ryhmä Vamosnuorille
Kujansuu, Elisa (2015)
Kujansuu, Elisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066401
Tiivistelmä
Nuorten syrjäytyminen on ollut viime aikoina yhteiskunnallisen keskustelun ja tutkimuksen kohteena. Syrjäytymisellä tarkoitetaan kasautuvaa, huono-osaisuuteen johtavaa prosessia, johon vaikuttavat sosiaalisten ongelmien lisäksi koulutukseen ja työllistymiseen liittyvät haasteet sekä elämänhallinnan tunteen heikkeneminen. Syrjäytymisen ehkäisyyn ja korjaavaan työhön on kehitetty erilaisia palveluita ja tukimuotoja sekä vuonna 2013 voimaan astunut Nuorisotakuu, joka pyrkii takaamaan opiskelu-, työ-, työpaja-, työkokeilu- tai kuntoutuspaikan jokaiselle alle 25-vuotiaalle tai alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle nuorelle, viimeistään kolme kuukautta työttömäksi ilmoittautumisesta.
Vamos on Helsingin Diakonissalaitoksen palvelukokonaisuus, jonka toiminnan tarkoituksena on tukea nuoria kiinnittymään heille suunniteltuihin jatkopolkuihin, koulutukseen tai työelämään. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Vamoksen Sörnäisten toimipisteen kuntouttava työtoiminta, jonka yksikön esimiehen kanssa käydyistä keskusteluista nousi tarve voimaannuttavalle, taidelähtöiselle toiminnalle. Opinnäytetyön kehittämistehtäväksi tarkentui suunnitella ja toteuttaa taidelähtöisiä menetelmiä hyödyntävä ryhmä, jonka tavoitteena on tukea nuorten reflektiota unelmien ja tavoitteiden, voimavarojen ja vahvuuksien sekä myönteisen elämänasenteen alueilla. Käytäntö pohjautuu voimaantumiseen, elämänhallinnan ja positiivinen psykologian teorioihin.
Monimuotoisen opinnäytetyön tuotoksena suunniteltiin toiminnallisia menetelmiä sisältänyt elokuvaryhmä, joka toteutettiin tammikuussa 2015 Vamoksen kuntouttavan työtoiminnan ryhmän neljälletoista 18–29 vuotiaalle nuorelle. Ryhmä koostui kolmesta toiminnallisesta kerrasta, joista jokainen alkoi elokuvan katselemisella ja reflektoinnilla, ja päättyi päivän teeman pohdintaan omassa elämässä, kuvakorttien ja aarrekartta -työskentelyn kautta.
Arviointi elokuvaryhmän toimivuudesta ja hyödyllisyydestä perustui opinnäytetyön ohjaajan havaintoihin sekä ryhmäläisten ja heidän ohjaajansa kirjalliseen ja suulliseen palautteeseen. Nuoret kokivat ryhmän yleisesti hyvänä: osa ei kommentoinut sen enempää, kun taas osa kertoi ryhmän sekä päivän teemojen tukeneen tulevaisuuden uskoa ja suunnittelua. Nuorten ohjaaja kuvasi toimintaa mielenkiintoiseksi ja kertoi Vamoksen ottavan menetelmän käyttöön. Kehitettävää ryhmässä on kertojen pituus ja määrä, jolloin teemoihin ehdittäisiin paremmin keskittymään ja syventymään, kun toiminnallisille menetelmille jäisi enemmän aikaa.
Vamos on Helsingin Diakonissalaitoksen palvelukokonaisuus, jonka toiminnan tarkoituksena on tukea nuoria kiinnittymään heille suunniteltuihin jatkopolkuihin, koulutukseen tai työelämään. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Vamoksen Sörnäisten toimipisteen kuntouttava työtoiminta, jonka yksikön esimiehen kanssa käydyistä keskusteluista nousi tarve voimaannuttavalle, taidelähtöiselle toiminnalle. Opinnäytetyön kehittämistehtäväksi tarkentui suunnitella ja toteuttaa taidelähtöisiä menetelmiä hyödyntävä ryhmä, jonka tavoitteena on tukea nuorten reflektiota unelmien ja tavoitteiden, voimavarojen ja vahvuuksien sekä myönteisen elämänasenteen alueilla. Käytäntö pohjautuu voimaantumiseen, elämänhallinnan ja positiivinen psykologian teorioihin.
Monimuotoisen opinnäytetyön tuotoksena suunniteltiin toiminnallisia menetelmiä sisältänyt elokuvaryhmä, joka toteutettiin tammikuussa 2015 Vamoksen kuntouttavan työtoiminnan ryhmän neljälletoista 18–29 vuotiaalle nuorelle. Ryhmä koostui kolmesta toiminnallisesta kerrasta, joista jokainen alkoi elokuvan katselemisella ja reflektoinnilla, ja päättyi päivän teeman pohdintaan omassa elämässä, kuvakorttien ja aarrekartta -työskentelyn kautta.
Arviointi elokuvaryhmän toimivuudesta ja hyödyllisyydestä perustui opinnäytetyön ohjaajan havaintoihin sekä ryhmäläisten ja heidän ohjaajansa kirjalliseen ja suulliseen palautteeseen. Nuoret kokivat ryhmän yleisesti hyvänä: osa ei kommentoinut sen enempää, kun taas osa kertoi ryhmän sekä päivän teemojen tukeneen tulevaisuuden uskoa ja suunnittelua. Nuorten ohjaaja kuvasi toimintaa mielenkiintoiseksi ja kertoi Vamoksen ottavan menetelmän käyttöön. Kehitettävää ryhmässä on kertojen pituus ja määrä, jolloin teemoihin ehdittäisiin paremmin keskittymään ja syventymään, kun toiminnallisille menetelmille jäisi enemmän aikaa.