Mainoskampanja Bujinkan Shinden Dojolle : erilaistuminen Suomen kamppailulajimainonnassa
Kääriäinen, Heikki (2015)
Kääriäinen, Heikki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076664
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee mainoskampanjan luomista kamppailulajiseuralle nimeltä Bujinkan Shinden Dojo Finland. Kampanja on kaksiosainen, sen puitteissa luotiin kolme videospottia sekä kolme mainoskuvaa ja se julkaistaan verkossa, erityisesti eri sosiaalisen median kanavissa.
Kampanjan luomisen yhteydessä tutkittiin erilaistumisen periaatteita Suomen kamppailulajimainonnan viitekehyksessä. Tavoitteena oli kilpailijoistaan erottuvan kampanjan luomisen ohella tuottaa näkemys siitä, mitä kyseisessä kategoriassa erottuminen edellyttää. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen, käytän keskeisellä tavalla hyödykseni markkinoinnin ja graafisen suunnitelun kirjallisuutta sekä jo olemassa olevaa kamppailulajimainontaa. Työssä tutustuttiin perinpohjaisesti sekä asiakasjärjestöön että sen edustamaan lajiin. Samoin perehdyttiin myös kilpailijoiden mainontaan. Kussakin vaiheessa pyrittiin löytämään argumentteja, poikkeavuuksia, yleisiä piirteitä ja ominaisuuksia, joita hyväksikäyttämällä, kiertämällä, näkökulmaa muuttamalla tai korostamalla luodaan kamppailulajimainonnan piiriin mainosmateriaalia, joka erottuu kilpailijoistaan sekä konseptuaalisella, sisällöllisellä että visuaalisella tasolla. Samaa näkökulmaa käyttäen on pohdittu myös kohderyhmää.
Lopputuloksena on kampanja, joka nähdäkseni eroaa kilpailijoistaan edellä mainituilla tavoilla. Samalla luotiin vastauksia siihen, mitä Suomen kamppailulajimainonnassa erottuminen edellyttää. Työstä on hyötyä graafisille suunnittelijoille markkinoinnin suunnittelussa. Kamppailulajimainonnan kehitystarpeeseen vastaten sen lähestymistapa on sovellettavissa myös muiden kamppailupohjaisten ja miksei muidenkin harrastusten markkinointiin. Jatkokehittelyn mahdollisuuksia tarjoavat lukuisat erilaistumisen argumentit, joita tässä työssä on käytetty vain caseen soveltuva määrä. Aiheesta ei ole nähdäkseni juuri aikaisemmin kirjoitettu, mikä tekee siitä entistäkin mielenkiintoisemman.
Kampanjan luomisen yhteydessä tutkittiin erilaistumisen periaatteita Suomen kamppailulajimainonnan viitekehyksessä. Tavoitteena oli kilpailijoistaan erottuvan kampanjan luomisen ohella tuottaa näkemys siitä, mitä kyseisessä kategoriassa erottuminen edellyttää. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen, käytän keskeisellä tavalla hyödykseni markkinoinnin ja graafisen suunnitelun kirjallisuutta sekä jo olemassa olevaa kamppailulajimainontaa. Työssä tutustuttiin perinpohjaisesti sekä asiakasjärjestöön että sen edustamaan lajiin. Samoin perehdyttiin myös kilpailijoiden mainontaan. Kussakin vaiheessa pyrittiin löytämään argumentteja, poikkeavuuksia, yleisiä piirteitä ja ominaisuuksia, joita hyväksikäyttämällä, kiertämällä, näkökulmaa muuttamalla tai korostamalla luodaan kamppailulajimainonnan piiriin mainosmateriaalia, joka erottuu kilpailijoistaan sekä konseptuaalisella, sisällöllisellä että visuaalisella tasolla. Samaa näkökulmaa käyttäen on pohdittu myös kohderyhmää.
Lopputuloksena on kampanja, joka nähdäkseni eroaa kilpailijoistaan edellä mainituilla tavoilla. Samalla luotiin vastauksia siihen, mitä Suomen kamppailulajimainonnassa erottuminen edellyttää. Työstä on hyötyä graafisille suunnittelijoille markkinoinnin suunnittelussa. Kamppailulajimainonnan kehitystarpeeseen vastaten sen lähestymistapa on sovellettavissa myös muiden kamppailupohjaisten ja miksei muidenkin harrastusten markkinointiin. Jatkokehittelyn mahdollisuuksia tarjoavat lukuisat erilaistumisen argumentit, joita tässä työssä on käytetty vain caseen soveltuva määrä. Aiheesta ei ole nähdäkseni juuri aikaisemmin kirjoitettu, mikä tekee siitä entistäkin mielenkiintoisemman.