Kuosi kertojana : tarinallisen lastenkuosimalliston suunnittelu Vanja Sea -merkille
Taivainen, Tiina (2015)
Taivainen, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076733
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tarinallisen lastenkuosimalliston suunnittelu. Mallisto suunniteltiin hankkeistettuna Rosa Matilda yritykselle ja sen Vanja Sea -merkille. Mallisto koostuu kolmesta kuosista kolmella värityksellä. Opinnäytetyön tavoitteena oli keskittyä suunnittelun alkuvaiheeseen, perehtyä merkitysten muodostumiseen kuosin kontekstissa, osallistaa lapsia ja perehtyä digitaalisen tekstiilitulostuksen vaatimuksiin siltä osin, kuin se olisi suunnittelun kannalta olennaista. Lisäksi tavoitteena oli selkeyttää ja mallintaa omaa suunnitteluprosessia ja löytää tietoisempia välineitä suunnittelun alkuvaiheeseen.
Aineisto kerättiin haastattelemalla Vanja Sean suunnittelijoita kirjallisesti ja lapsia toiminnallisissa ryhmähaastatteluissa. Suunnittelijoiden haastatteluissa kartoitettiin yrityksen toimintamallia ja suunnitteluprosessia. Lasten haastatteluissa pyrittiin selvittämään, mikä tekee lasten mielestä kuosista kiinnostavan. Tutkimuksen kohde rajattiin tarinallisia elementtejä sisältäviin kuoseihin. Haastatteluissa kerättiin laadullista aineistoa.
Tutkimuksellisen osan tärkeimpänä tuloksena oli sen avaaminen, miten tarinallisuutta voi hyödyntää kuosisuunnittelussa. Kuosissa ei ole olennaista tarkkojen tapahtumien kuvaus. Kuosi saa merkityksen lapsen mielessä, kun hän voi yhdistää sen johonkin kohtaan omassa elämässään. Tarina rakentuu kuosissa olevien vihjeiden perusteella käyttäjän mielessä. Tarinallinen kuosi kiinnostaa lapsia, jos siinä on sopivasti huumoria, kiinnostavia hahmoja ja toimintaan viittaavia asentoja ja eleitä. Kummalliset ja oudot asiat herättävät lasten kiinnostuksen, mutta niiden pitää olla tunnistettavia. Tarinallisuus tuo kuosiin uuden ulottuvuuden ja tekee siitä katsojan mielessä mielenkiintoisen. Katsojan mieleen noussut tarina voi saada aikaan ostopäätöksen. Tarinallisuus tuo lisäarvoa kuosille, mutta se ei voi olla itsetarkoitus, tärkeintä on esteettinen toimivuus.
Tutkimuksessa kerättyä aineistoa ja tutkimustuloksia hyödynnettiin kuosimalliston suunnittelussa. Lisäksi tuloksena esitettiin prosessikaavio suunnitteluprosessista. Prosessin kuvausta voi soveltaa myös muissa suunnitteluprosesseissa.
Aineisto kerättiin haastattelemalla Vanja Sean suunnittelijoita kirjallisesti ja lapsia toiminnallisissa ryhmähaastatteluissa. Suunnittelijoiden haastatteluissa kartoitettiin yrityksen toimintamallia ja suunnitteluprosessia. Lasten haastatteluissa pyrittiin selvittämään, mikä tekee lasten mielestä kuosista kiinnostavan. Tutkimuksen kohde rajattiin tarinallisia elementtejä sisältäviin kuoseihin. Haastatteluissa kerättiin laadullista aineistoa.
Tutkimuksellisen osan tärkeimpänä tuloksena oli sen avaaminen, miten tarinallisuutta voi hyödyntää kuosisuunnittelussa. Kuosissa ei ole olennaista tarkkojen tapahtumien kuvaus. Kuosi saa merkityksen lapsen mielessä, kun hän voi yhdistää sen johonkin kohtaan omassa elämässään. Tarina rakentuu kuosissa olevien vihjeiden perusteella käyttäjän mielessä. Tarinallinen kuosi kiinnostaa lapsia, jos siinä on sopivasti huumoria, kiinnostavia hahmoja ja toimintaan viittaavia asentoja ja eleitä. Kummalliset ja oudot asiat herättävät lasten kiinnostuksen, mutta niiden pitää olla tunnistettavia. Tarinallisuus tuo kuosiin uuden ulottuvuuden ja tekee siitä katsojan mielessä mielenkiintoisen. Katsojan mieleen noussut tarina voi saada aikaan ostopäätöksen. Tarinallisuus tuo lisäarvoa kuosille, mutta se ei voi olla itsetarkoitus, tärkeintä on esteettinen toimivuus.
Tutkimuksessa kerättyä aineistoa ja tutkimustuloksia hyödynnettiin kuosimalliston suunnittelussa. Lisäksi tuloksena esitettiin prosessikaavio suunnitteluprosessista. Prosessin kuvausta voi soveltaa myös muissa suunnitteluprosesseissa.