Keskitetyn asiakaspalvelun ja korjaamoiden yhteistyön kehittäminen
Kiviö, Henrik (2015)
Lataukset:
Kiviö, Henrik
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086876
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksena Volvo Finland Ab:lle ja siinä käsitellään Volvo Service Centerin ja Truck Centereiden yhteistyötä. Yhteistyössä oli havaittu puutteita ja niiden ilmenemisestä ja alkuperästä haluttiin selvitystä. Tutkimus suoritettiin tekemällä yhteistyön osapuolien edustajille henkilöhaastatteluita ja analysoimalla niiden tuloksia.
Volvo Service Center on Suomessa Volvo-kuorma-autojen myynti- ja korjaamotoiminnasta vastaavan Volvo Finland Ab:n yleinen ajanvarauspalvelu, ja Volvo Truck Centerit ovat sen korjaamotoiminnasta vastaavia raskaan kaluston korjaamoita.
Tutkimus aloitettiin luomalla tutkimussuunnitelma, jonka mukaisesti tutkimus pyrittiin suorittamaan. Tämän jälkeen tutustuttiin Service Centerin prosesseihin ja toimintaan. Truck Centereiden toiminnasta tutkijalla oli aiempaa kokemusta. Tutustumisen ja ennakkotietojen avulla luotiin haastattelupohja, joka sisälsi aihealueittain yhteistyöhön liittyviä kysymyksiä. Haastattelut suoritettiin Tampereen, Turun, Porin, Lahden ja Vantaan Truck Centereissä ja haastattelut kohdistuivat huoltopäälliköihin, työnjohtajiin ja palvelutuotemyyjiin. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin teknisen tuen edustajaa ja jälkimarkkinajohtajaa. Haastatteluita pidettiin yhteensä 10 kappaletta ja niistä saadut tulokset esitettiin sanallisesti, taulukoin sekä paikkakunnittain haastattelumatriisina. Tuloksia analysoitiin tutkijan omaa pohdintaa ja juurisyyanalyysiä käyttäen.
Tulokset koskivat haastatelluista osastoista johtuen Service Centerin kehitystarpeita. Tuloksista pyrittiin kuitenkin analysoimaan myös Truck Centereiden mahdollisia kehitystarpeita. Tuloksiksi saatiin organisaation tiedossa olleiden resurssipulan ja johtamisen etäisyyden lisäksi Service Centerin ja sen prosessien tuntemiseen sekä sen työn laatuun liittyviä asioita. Näillä alueilla ilmenneiden kehitystarpeiden juurisyiksi arvioitiin markkinoinnin puute, asiakkaista riippuvaiset asiat, korjaamoiden ohjeistukset sekä prosessituntemukset.
Tutkimuksessa havaittuihin kehitystarpeisiin esitettiin kehitysehdotuksia osastoittain sekä pohdittiin yhteistyön kehityksen todentamiseksi seurattavia asioita. Tutkimuksella saavutettiin sille asetetut tavoitteet ja sen katsottiin olevan ensimmäinen askel osastojen yhteistyön kehittämiselle.
Volvo Service Center on Suomessa Volvo-kuorma-autojen myynti- ja korjaamotoiminnasta vastaavan Volvo Finland Ab:n yleinen ajanvarauspalvelu, ja Volvo Truck Centerit ovat sen korjaamotoiminnasta vastaavia raskaan kaluston korjaamoita.
Tutkimus aloitettiin luomalla tutkimussuunnitelma, jonka mukaisesti tutkimus pyrittiin suorittamaan. Tämän jälkeen tutustuttiin Service Centerin prosesseihin ja toimintaan. Truck Centereiden toiminnasta tutkijalla oli aiempaa kokemusta. Tutustumisen ja ennakkotietojen avulla luotiin haastattelupohja, joka sisälsi aihealueittain yhteistyöhön liittyviä kysymyksiä. Haastattelut suoritettiin Tampereen, Turun, Porin, Lahden ja Vantaan Truck Centereissä ja haastattelut kohdistuivat huoltopäälliköihin, työnjohtajiin ja palvelutuotemyyjiin. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin teknisen tuen edustajaa ja jälkimarkkinajohtajaa. Haastatteluita pidettiin yhteensä 10 kappaletta ja niistä saadut tulokset esitettiin sanallisesti, taulukoin sekä paikkakunnittain haastattelumatriisina. Tuloksia analysoitiin tutkijan omaa pohdintaa ja juurisyyanalyysiä käyttäen.
Tulokset koskivat haastatelluista osastoista johtuen Service Centerin kehitystarpeita. Tuloksista pyrittiin kuitenkin analysoimaan myös Truck Centereiden mahdollisia kehitystarpeita. Tuloksiksi saatiin organisaation tiedossa olleiden resurssipulan ja johtamisen etäisyyden lisäksi Service Centerin ja sen prosessien tuntemiseen sekä sen työn laatuun liittyviä asioita. Näillä alueilla ilmenneiden kehitystarpeiden juurisyiksi arvioitiin markkinoinnin puute, asiakkaista riippuvaiset asiat, korjaamoiden ohjeistukset sekä prosessituntemukset.
Tutkimuksessa havaittuihin kehitystarpeisiin esitettiin kehitysehdotuksia osastoittain sekä pohdittiin yhteistyön kehityksen todentamiseksi seurattavia asioita. Tutkimuksella saavutettiin sille asetetut tavoitteet ja sen katsottiin olevan ensimmäinen askel osastojen yhteistyön kehittämiselle.