dc.contributor.author | Rytkölä, Eveliina | - |
dc.date.accessioned | 2015-05-11T09:46:51Z | |
dc.date.available | 2015-05-11T09:46:51Z | |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201505107176 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/91374 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin henkilökunnan ja vanhempien mielipiteitä sekä käyttökokemuksia sähköisestä viestintäkanavasta Muksunetistä. Tutkimuksen avulla haluttiin tarkastella kuinka paljon Muksunettiä todellisuudessa käytetään ja tukeeko se päiväkodin henkilökunnan sekä vanhempien välisen kasvatuskumppanuuden toteutumista tarkoituksenmukaisesti. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää koulutuksen tarvetta aiheen tiimoilta. Lisäksi tutkimuksen avulla toivottiin löytyvän kehittämisehdotuksia, joilla Muksunetistä saataisiin entistä parempi palvelu.
Aineisto kerättiin porilaisesta Uudenkoiviston päiväkodista kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeet sisälsivät pääasiassa avoimia kysymyksiä. Henkilökunnalle ja vanhemmille oli räätälöity erilliset kyselylomakkeet. Henkilökunnan vastausprosentti oli 70 ja vanhempien 32. Vastaukset purettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, mutta tulosten raportoinnissa käytetään myös tilastollisia menetelmiä. Teoriaosuudessa tarkastellaan varhaiskasvatusta, kasvatuskumppanuutta ja sen erilaisia toimintatapoja sekä Muksunettiä.
Tuloksista havaittiin, että henkilökunta ja vanhemmat pitäisivät Muksunettiä hyvänä sivustona, jos sen kaikki käyttömahdollisuudet otettaisiin huomioon. Sivusto oli vielä tutkimushetkellä vastaajien mielestä keskeneräinen ja hankalakäyttöinen. Molemmat osapuolet pitivät erityisesti Vasujen täyttöä Muksunetissä hyvänä asiana ja henkilökunta koki sivuston myös helpottaneen omaa työtään. Tietoturvaasiat sekä Muksunetin kasvatuskumppanuuden tukeminen herättivät ristiriitaisia mielipiteitä. Sivuston ei kuitenkaan haluttaisi syrjäyttävän aitoa vuorovaikutusta. Tutkimuksessa ilmeni myös hyviä kehittämisehdotuksia, kuten mobiilisovellus, joka houkuttelisi vanhempia käyttämään sivustoa enemmän. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this bachelor’s thesis was to find out what kind of opinions and experiences kindergarten staff and parents have about the electronic communication channel Muksunetti (kids net). The aim was to view how much the website is used in reality and if it appropriately supports the educational partnership between the staff and the parents. A further aim was to find development suggestions in order to improve the Muksunetti service.
The data was collected in Uudenkoivisto Kindergarten in Pori. The questionnaires included mainly open-ended questions and a couple of multiple choice questions. The response rate among the staff was 70 % and among the parents 32 %. The data was analysed using qualitative content analysis. The theory part consists of early childhood education, educational partnership and information about Muksunetti.
The results suggest that both the staff and the parents would regard Muksunetti as functional, if all its possibilities were taken into account. At the time of the research respondents regard the website as incomplete and hard to use. According to the respondents, it was good that one could fill in the early education plan on the website. The staff also felt that the website has made their work easier. Information security and the support of educational partnership raised contradictory opinions. No one wants Muksunetti to overtake genuine interaction. Development suggestions include a mobile application for Muksunetti which could make the parents use the website more. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Vaasan ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Muksunetti kasvatuskumppanuuden tukena : Päiväkodin henkilökunnan ja vanhempien kokemuksia sähköisestä viestintäkanavasta | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1676 | - |
dc.organization | Vaasan ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.ysa | kasvatuskumppanuus | fi |
dc.subject.ysa | vanhemmat | fi |
dc.subject.ysa | varhaiskasvatus | fi |
dc.subject.ysa | päiväkodit | fi |
dc.subject.allars | fostringsgemenskap | sv |
dc.subject.allars | föräldrar | sv |
dc.subject.allars | förskolepedagogik + småbarnsfostran | sv |
dc.subject.allars | daghem | sv |
dc.contributor.organization | Vaasan ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | Muksunetti | - |
dc.subject.keyword | kasvatuskumppanuus | - |
dc.subject.keyword | varhaiskasvatus | - |
dc.subject.keyword | vanhemmat | - |
dc.subject.keyword | kasvatushenkilökunta | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | - |
dc.subject.discipline | Sosiaaliala | - |