Runokirjan suunnittelun keskeiset periaatteet : tapaus Pieniä teräviä timantteja
Makkonen, Katja (2015)
Makkonen, Katja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086871
Tiivistelmä
Tämä kirjatypografiaa käsittelevä opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta ja lähestyy aihetta runokirjan suunnittelun kannalta. Opinnäytetyön kirjallisessa osassa perehdytään kaunokirjallisuuden suunnitteluun liittyviin periaatteisiin graafisen suunnittelijan näkökulmasta.
Toiminnallisessa osassa suunnitellaan ja toteutetaan Pieniä teräviä timantteja -runokirjan ulkoasu. Mukana ei ole asiakasta, joten työ toteutetaan puhtaasti opinnäytetyön tekijän omista lähtökohdista. Kirja on tribuutti suomalaisyhtye Scandinavian Music Groupille. Toiminnallisen osuuden tarkoituksena on kehittää opinnäytetyön tekijän omaa osaamista kirjasuunnittelussa ja -typografiassa.
Opinnäytetyössä käytetty menetelmä on aineistopohjainen tutkimus. Ensimmäisissä luvuissa avataan lyhyesti runouden käsitteitä ja tutkitaan kaunokirjallisen teoksen rakennetta ja typografiaa kirjallisuuden, artikkeleiden ja haastattelun avulla. Käsitellyn teorian perusteella tarkastellaan Vuoden kauneimmissa kirjoissa palkittuja runokirjoja deskriptiivisellä eli kuvailevalla tutkimusotteella. Viimeinen luku kattaa toiminnallisen osuuden eli prosessin kuvaamisen, jossa hyödynnetään kerättyä tietoa sekä käydään lisäksi lyhyesti läpi luovaa prosessia.
Opinnäytetyössä havaittiin, että runokirjan suunnittelu poikkeaa jonkin verran esimerkiksi romaanin suunnittelusta. Kaunokirjallisen teoksen typografia vaatii huomiota herättämättömästä ulkoasustaan huolimatta suunnittelijalta paljon tietämystä aiheen historiasta ja hyväksi havaituista periaatteista. Kaunis, luettava kirja koostuu monesta tarkkaan mietitystä osasta. Runokirjojen suunnittelu voi olla hyvinkin haastavaa, sillä runot ovat yksi sanataiteen muoto, jonka näkyväksi tekemisessä graafisella suunnittelijalla on merkittävä rooli.
Toiminnallisessa osassa suunnitellaan ja toteutetaan Pieniä teräviä timantteja -runokirjan ulkoasu. Mukana ei ole asiakasta, joten työ toteutetaan puhtaasti opinnäytetyön tekijän omista lähtökohdista. Kirja on tribuutti suomalaisyhtye Scandinavian Music Groupille. Toiminnallisen osuuden tarkoituksena on kehittää opinnäytetyön tekijän omaa osaamista kirjasuunnittelussa ja -typografiassa.
Opinnäytetyössä käytetty menetelmä on aineistopohjainen tutkimus. Ensimmäisissä luvuissa avataan lyhyesti runouden käsitteitä ja tutkitaan kaunokirjallisen teoksen rakennetta ja typografiaa kirjallisuuden, artikkeleiden ja haastattelun avulla. Käsitellyn teorian perusteella tarkastellaan Vuoden kauneimmissa kirjoissa palkittuja runokirjoja deskriptiivisellä eli kuvailevalla tutkimusotteella. Viimeinen luku kattaa toiminnallisen osuuden eli prosessin kuvaamisen, jossa hyödynnetään kerättyä tietoa sekä käydään lisäksi lyhyesti läpi luovaa prosessia.
Opinnäytetyössä havaittiin, että runokirjan suunnittelu poikkeaa jonkin verran esimerkiksi romaanin suunnittelusta. Kaunokirjallisen teoksen typografia vaatii huomiota herättämättömästä ulkoasustaan huolimatta suunnittelijalta paljon tietämystä aiheen historiasta ja hyväksi havaituista periaatteista. Kaunis, luettava kirja koostuu monesta tarkkaan mietitystä osasta. Runokirjojen suunnittelu voi olla hyvinkin haastavaa, sillä runot ovat yksi sanataiteen muoto, jonka näkyväksi tekemisessä graafisella suunnittelijalla on merkittävä rooli.