Tilapäisissä liikennejärjestelyissä käytettävien liikenteenoh-jaus- ja suojalaitteiden nykytila ja tulevaisuuden näkymät Suomessa
Väätänen, Tuomas (2015)
Väätänen, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117271
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli tutkia Suomessa tilapäisissä liikennejärjestelyissä käytettävien liikenteen ohjaus- ja suojalaitteiden nykytilaa sekä tulevaisuuden näkymiä. Tutki-muksessa pyrittiin selvittämään, onko tilapäisten liikenteen ohjaus- ja suojalaitteiden sekä
muiden liikenneturvatuotteiden vaatimustason ja valvonnan mahdollinen kiristyminen vaikuttamassa kysynnän kehitykseen sekä liikenneturvallisuuskaluston hankintamalleihin. Työn tarkoituksena oli selvittää myös yritysten muita motiiveja, jotka puoltaisivat siirtymistä omistuskulttuurista osaltaan vuokraukseen.
Tutkimus toteutettiin osin kirjallisuuskatsauksena sekä osin alan toimijoiden haastatteluihin ja kommentteihin nojautuen. Kirjallisuuskatsauksen aineisto perustuu pääosin Liikenneviraston viimeisimpiin ohjeistuksiin ja selvityksiin sekä tieliikennelakiin. Tilapäisten liikennejärjestelyiden vaatimustason ja valvonnan tilanteen selvittämiseksi työssä haastateltiin eri
rooleissa toimivia alan asiantuntijoita. Mahdollisimman kattavan kokonaiskuvan saamiseksi
työssä pyrittiin saamaan näkemyksiä viranomaisilta, palveluntarjoajilta ja infra-alan yrityksiltä. Lisäksi tutkimuksen tueksi analysoitiin työmaiden aikaisia onnettomuusraportteja, joiden tarkoitus oli tuoda esille turvallisuusnäkökulmien tärkeys.
Tutkimus osoitti liikenteen ohjaus- ja suojalaitteiden kysynnän olevan kasvussa. Tätä tukivat useat haastattelut ja etenkin liikenneturvatuotteiden ja palveluidentarjoajien näkemykset. Suurimpana vaikuttavana tekijänä liikenteen ohjaus- ja suojalaitteiden kysynnän kasvamiselle on niiden vaatimustason ja valvonnan kiristyminen.
muiden liikenneturvatuotteiden vaatimustason ja valvonnan mahdollinen kiristyminen vaikuttamassa kysynnän kehitykseen sekä liikenneturvallisuuskaluston hankintamalleihin. Työn tarkoituksena oli selvittää myös yritysten muita motiiveja, jotka puoltaisivat siirtymistä omistuskulttuurista osaltaan vuokraukseen.
Tutkimus toteutettiin osin kirjallisuuskatsauksena sekä osin alan toimijoiden haastatteluihin ja kommentteihin nojautuen. Kirjallisuuskatsauksen aineisto perustuu pääosin Liikenneviraston viimeisimpiin ohjeistuksiin ja selvityksiin sekä tieliikennelakiin. Tilapäisten liikennejärjestelyiden vaatimustason ja valvonnan tilanteen selvittämiseksi työssä haastateltiin eri
rooleissa toimivia alan asiantuntijoita. Mahdollisimman kattavan kokonaiskuvan saamiseksi
työssä pyrittiin saamaan näkemyksiä viranomaisilta, palveluntarjoajilta ja infra-alan yrityksiltä. Lisäksi tutkimuksen tueksi analysoitiin työmaiden aikaisia onnettomuusraportteja, joiden tarkoitus oli tuoda esille turvallisuusnäkökulmien tärkeys.
Tutkimus osoitti liikenteen ohjaus- ja suojalaitteiden kysynnän olevan kasvussa. Tätä tukivat useat haastattelut ja etenkin liikenneturvatuotteiden ja palveluidentarjoajien näkemykset. Suurimpana vaikuttavana tekijänä liikenteen ohjaus- ja suojalaitteiden kysynnän kasvamiselle on niiden vaatimustason ja valvonnan kiristyminen.