Miten tehdä elokuvan onnistunut kansainvälinen joukkorahoituskampanja? : Iron Sky:n tapaus
Autio, Anna (2015)
Autio, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086951
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on Iron Sky Universe ja työ on tapaustutkimus. Tapauksen esimerkkinä toimii Indiegogo–rahoitusalustalla toteutettu joukkorahoituskampanja "Iron Sky The Coming Race", jonka kampanja-aika oli 5.11.2014 -4.1.2015. Opinnäytetyön pääongelma on, miten tehdä elokuvan onnistunut joukkorahoituskampanja. Joukkorahoitus on yleistymässä oleva rahoitusmenetelmä, joka on Suomessa vasta saamassa laajempaa huomiota. Aihealuetta on tärkeää selvittää, jotta useammat osaisivat hyödyntää joukkorahoitusta luovan alan projekteissa ja ymmärtäisivät kansainvälisen joukkorahoituksen mahdollisuudet. Vaikka työn esimerkkinä on elokuva, työssä esitettyjä näkökulmia ja käytännön toimia voi soveltaa myös muiden luovien alojen projektien kampanjoihin.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, johon kuuluu produkti eli pieni opaskirja, joka on työssä liitteenä sekä opinnäytetyöraportti. Työssä kerrotaan tekijän omien kokemusten, selvitysaineistojen tulosten sekä lähteiden pohjalta, mitkä ovat edellytyksiä onnistuneeseen kampanjaan. Esiselvitysvaiheessa lähteiden pohjalta kerrotaan audiovisuaalisen alan rahoituksesta ja joukkorahoituksen mahdollisuuksista Suomessa tänään sekä esitellään tapaus. Aineistonkeruun on käytetty benchmarkingia, tilastollista analyysia sekä sähköistä kyselylomaketta.
Tulosten perusteella kansainvälinen joukkorahoituskampanja vaatii paljon työtä ja ennakkosuunnittelua menestyäkseen. Yhteisö tulee ottaa osaksi kampanjaa ja työryhmän tulee avoimesti kommunikoida projektista. Vastikkeet ovat avainasemassa kampanjan onnistumisessa ja niiden suunniteluvaiheeseen kannattaa käyttää aikaa. Myös kampanjan visuaalinen ilme on tärkeä. Kampanjan ympärille kannattaa tehdään laadukasta jaettavaa sisältöä, kuten kuvia ja videoita. Lisäksi kampanjan täytyy saada mediahuomiota ja viestinnän tulee olla tehokasta. Rahoituskampanja koostuu pienistä palasista, mikäli nämä osa-alueet ottaa huomioon on työryhmällä hyvät lähtökohdat rakentaa kansainvälisesti menestynyt kampanja, johon myös joukkorahoittajat ovat tyytyväisiä.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, johon kuuluu produkti eli pieni opaskirja, joka on työssä liitteenä sekä opinnäytetyöraportti. Työssä kerrotaan tekijän omien kokemusten, selvitysaineistojen tulosten sekä lähteiden pohjalta, mitkä ovat edellytyksiä onnistuneeseen kampanjaan. Esiselvitysvaiheessa lähteiden pohjalta kerrotaan audiovisuaalisen alan rahoituksesta ja joukkorahoituksen mahdollisuuksista Suomessa tänään sekä esitellään tapaus. Aineistonkeruun on käytetty benchmarkingia, tilastollista analyysia sekä sähköistä kyselylomaketta.
Tulosten perusteella kansainvälinen joukkorahoituskampanja vaatii paljon työtä ja ennakkosuunnittelua menestyäkseen. Yhteisö tulee ottaa osaksi kampanjaa ja työryhmän tulee avoimesti kommunikoida projektista. Vastikkeet ovat avainasemassa kampanjan onnistumisessa ja niiden suunniteluvaiheeseen kannattaa käyttää aikaa. Myös kampanjan visuaalinen ilme on tärkeä. Kampanjan ympärille kannattaa tehdään laadukasta jaettavaa sisältöä, kuten kuvia ja videoita. Lisäksi kampanjan täytyy saada mediahuomiota ja viestinnän tulee olla tehokasta. Rahoituskampanja koostuu pienistä palasista, mikäli nämä osa-alueet ottaa huomioon on työryhmällä hyvät lähtökohdat rakentaa kansainvälisesti menestynyt kampanja, johon myös joukkorahoittajat ovat tyytyväisiä.