Tyylitellyn videopelisankarin visuaalinen suunnittelu
Valkamo, Katri (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Valkamo, Katri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505087051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505087051
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä keskeisimpiä tyylitellyn videopelihahmon visuaalisen suunnittelun keinoja, periaatteita ja työvaiheita sekä tutkia, millä tavoin hahmon persoonallisuutta ja roolia voidaan visualisoida. Tarkastelen aihetta sankarihahmon suunnittelun näkökulmasta, mutta käsittelemiäni tekniikoita ja periaatteita voidaan soveltaa muussakin tyylitellyssä hahmosuunnittelussa. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa olen suunnitellut ja 3d-mallintanut tyylitellyn videopelihahmon kuvitteelliseen mobiilipeliin.
Opinnäytetyössä esittelen yhdenlaisen lähestymistavan hahmosuunnitteluun. Tutkin muun muassa muotokielen, mittasuhteiden, siluetin ja värin merkitystä hahmosuunnittelussa ja sovellan esittelemiäni teorioita oman hahmoni visualisoinnissa. Suurin osa opinnäytetyöstä koostuu prosessikuvauksesta, jossa käyn läpi hahmoni kehityksen työvaiheita. Perustelen hahmossa tekemiäni visuaalisia ratkaisuja muun muassa esimerkkien ja kuvallisen ilmaisun periaatteiden avulla. Lopuksi esittelen hahmon reaaliaikaisessa ympäristössä.
Opinnäytetyössä ilmeni, kuinka tyylitellyssä hahmosuunnittelussa tulee ottaa monia seikkoja huomioon. Tärkeää on muun muassa tietää, mitä suunnitellaan, kenelle suunnitellaan ja mihin tarkoitukseen. Esimerkiksi hahmon muotokielellä ja värivalinnoilla on merkittävä vaikutus siihen, minkä luonteisena hahmo koetaan ja mihin rooliin hahmo yhdistetään. Olennaista on tietää hahmosta kaikki tarpeellinen ennen kuin hahmoa kannattaa lähteä visualisoimaan. Tähän auttaa taustatutkimuksen tekeminen ja hahmohistorian kirjoittaminen.
Opinnäytetyössä esittelen yhdenlaisen lähestymistavan hahmosuunnitteluun. Tutkin muun muassa muotokielen, mittasuhteiden, siluetin ja värin merkitystä hahmosuunnittelussa ja sovellan esittelemiäni teorioita oman hahmoni visualisoinnissa. Suurin osa opinnäytetyöstä koostuu prosessikuvauksesta, jossa käyn läpi hahmoni kehityksen työvaiheita. Perustelen hahmossa tekemiäni visuaalisia ratkaisuja muun muassa esimerkkien ja kuvallisen ilmaisun periaatteiden avulla. Lopuksi esittelen hahmon reaaliaikaisessa ympäristössä.
Opinnäytetyössä ilmeni, kuinka tyylitellyssä hahmosuunnittelussa tulee ottaa monia seikkoja huomioon. Tärkeää on muun muassa tietää, mitä suunnitellaan, kenelle suunnitellaan ja mihin tarkoitukseen. Esimerkiksi hahmon muotokielellä ja värivalinnoilla on merkittävä vaikutus siihen, minkä luonteisena hahmo koetaan ja mihin rooliin hahmo yhdistetään. Olennaista on tietää hahmosta kaikki tarpeellinen ennen kuin hahmoa kannattaa lähteä visualisoimaan. Tähän auttaa taustatutkimuksen tekeminen ja hahmohistorian kirjoittaminen.