Satukirja sosiaalisten taitojen oppimisen tukena
Soppi, Saara-Maria (2015)
Soppi, Saara-Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117433
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää menetelmää, jolla sosiaalisia taitoja voidaan harjoitella päiväkodissa. Tavoitteena oli myös selvittää, miten sosiaalisten taitojen harjoittelu näkyy päiväkodin arjessa. Opinnäytetyöni aihe on tärkeä, koska se on aina ajankohtainen. Sosioemotionaalisen kompetenssin tukeminen on osa varhaiskasvatusta ja päiväkotihenkilökunnan tehtävää. Hyvät sosiaaliset taidot voivat ehkäistä syrjäytymistä myöhemmin elämässä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään Espoolaisen päiväkodin kanssa. 3-5-vuotiaiden ryhmästä muodostettiin pienryhmä, joka pysyi työskentelyn ajan samana.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu varhaiskasvatuksen teoriasta, sosioemotionaalisesta kompetenssista ja saduista oppimisen tukena. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus rakentui kolmesta toimintatuokiosta, joissa käsittelimme sosiaalisia taitoja lasten kanssa satujen avulla. Yhdessä lasten kanssa kehitimme menetelmää ja tuotimme materiaalia opinnäytetyötä varten. Opinnäytetyön tuotoksena valmistuva satukirja tehtiin yhteistyössä lasten ja päiväkodin henkilökunnan kanssa. Valmis satukirja on työväline, jonka satujen avulla kasvattaja voi käsitellä sosiaalisia taitoja lasten kanssa. Menetelminä käytin havainnointia, sadutusta ja piirrättämistä. Lapsilta saatu palaute muokkasi satuja jatkuvasti ja huomioin lasten osallisuuden koko prosessin ajan.
Havaintojeni perusteella lapset hyötyvät siitä, että sosiaalisia taitoja käsitellään heidän kanssaan säännöllisesti pienryhmässä. Satujen avulla voi olla helpompi lähestyä vaikeitakin asioita ja ne toimivat hyvin keskustelun avauksena. Sosiaalisia taitoja käsittelevät sadut herättivät lasten keskuudessa paljon keskustelua. Työskentelyä voi tukea myös toiminnallisilla menetelmillä, kuten piirrättämisellä. Opinnäytetyöprosessin aikana sain myös tietoa siitä, miten sosiaalisten taitojen harjoittelu näkyy päiväkodin arjessa. Sosiaalisten taitojen harjoittelu näkyy päiväkodissa erimielisyyksinä lasten välillä, jotka liittyvät esimerkiksi leikkiin pääsemiseen ja ottamiseen, sekä tavaroiden jakamiseen. Opinnäytetyöprosessin tuotoksena syntyneen satukirjan satujen avulla näitä tilanteita voidaan käsitellä lasten kanssa.
Sosiaalisia taitoja on hyvä käsitellä säännöllisesti, joten saturyhmä voisi olla osa päiväkodin toimintaa. Tulevaisuudessa menetelmää voisi kehittää myös niin, että lapset tekisivät oman satukirjan. Tämä satukirja voisi olla alusta loppuun saakka lasten suunnittelema ja toteuttama.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu varhaiskasvatuksen teoriasta, sosioemotionaalisesta kompetenssista ja saduista oppimisen tukena. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus rakentui kolmesta toimintatuokiosta, joissa käsittelimme sosiaalisia taitoja lasten kanssa satujen avulla. Yhdessä lasten kanssa kehitimme menetelmää ja tuotimme materiaalia opinnäytetyötä varten. Opinnäytetyön tuotoksena valmistuva satukirja tehtiin yhteistyössä lasten ja päiväkodin henkilökunnan kanssa. Valmis satukirja on työväline, jonka satujen avulla kasvattaja voi käsitellä sosiaalisia taitoja lasten kanssa. Menetelminä käytin havainnointia, sadutusta ja piirrättämistä. Lapsilta saatu palaute muokkasi satuja jatkuvasti ja huomioin lasten osallisuuden koko prosessin ajan.
Havaintojeni perusteella lapset hyötyvät siitä, että sosiaalisia taitoja käsitellään heidän kanssaan säännöllisesti pienryhmässä. Satujen avulla voi olla helpompi lähestyä vaikeitakin asioita ja ne toimivat hyvin keskustelun avauksena. Sosiaalisia taitoja käsittelevät sadut herättivät lasten keskuudessa paljon keskustelua. Työskentelyä voi tukea myös toiminnallisilla menetelmillä, kuten piirrättämisellä. Opinnäytetyöprosessin aikana sain myös tietoa siitä, miten sosiaalisten taitojen harjoittelu näkyy päiväkodin arjessa. Sosiaalisten taitojen harjoittelu näkyy päiväkodissa erimielisyyksinä lasten välillä, jotka liittyvät esimerkiksi leikkiin pääsemiseen ja ottamiseen, sekä tavaroiden jakamiseen. Opinnäytetyöprosessin tuotoksena syntyneen satukirjan satujen avulla näitä tilanteita voidaan käsitellä lasten kanssa.
Sosiaalisia taitoja on hyvä käsitellä säännöllisesti, joten saturyhmä voisi olla osa päiväkodin toimintaa. Tulevaisuudessa menetelmää voisi kehittää myös niin, että lapset tekisivät oman satukirjan. Tämä satukirja voisi olla alusta loppuun saakka lasten suunnittelema ja toteuttama.