Management of a global spare part supply chain : reconciling processes of the quotation phase with another location
Pulkkinen, Juha (2015)
Pulkkinen, Juha
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107164
Tiivistelmä
Insinöörityö käsittelee Metso Automationin Virtauksensäätö-liiketoimintalinjan Suomen palveluorganisaation varaosatarjousprosessin keskeisten toimintojen viemistä ja muokkaamista Kiinan tehtaan toimintoihin sopiviksi.
Tarjoustoiminnan nykytila analysoitiin molempien organisaatioiden osalta. Prosessien rakennetta tarkasteltiin asiakaslähtöisen tilaus-toimitusketjun näkökulmasta ja pyrittiin huomioimaan organisaatioiden ja kulttuurien väliset erot. Lopputuloksena luotiin tärkeimpien toimintojen osalta yhteneväiset toimintatavat, jotka tukevat kunkin organisaation tarpeita.
Suuria muutoksia prosesseihin ei lopulta vaadittu. Tarjoustoimintaa on kehitetty Suomen organisaatiossa jo pitkään, ja viime vuosina myös dokumentoitu toimintatapoja ja tehty ohjeita. Tarjousvaiheella on varaosien osalta Kiinassa vasta lyhyet perinteet, joten toimintatapojen muokkaaminen onnistuu vielä kohtalaisen helposti. Pohjana on ollut samat periaatteet kuin Suomessa, mutta organisaation muutokset ja tarjoustoiminnan eroavuudet ovat johtaneet siihen, että vakiintuneita hyväksi koettuja toimintatapoja ei ole muodostunut.
Selvimmät epäkohdat ja hankalimmat toiminnot saatiin tämän projektin puitteissa käytyä läpi ja parhaat toimintatavat luotua. Kiinan varaosatoimitusten määrän odotetaan moninkertaistuvan, ja siksikin molempien organisaatioiden varaosatarjoustoiminnan painoarvo tulee olemaan suuri. Projektin jälkeen on tärkeää pitää kiinni jo luoduista säännöistä ja periaatteista, jotta tarjoustoiminnan sujuvuus ja virheettömyys olisi varmistettu. Prosesseja kehitetään jatkuvasti, ja muutosten sekä uusien kehitysideoiden tulisi olla molempien organisaatioiden tiedossa ja osaaminen vaaditulla tasolla.
Tarjoustoiminnan nykytila analysoitiin molempien organisaatioiden osalta. Prosessien rakennetta tarkasteltiin asiakaslähtöisen tilaus-toimitusketjun näkökulmasta ja pyrittiin huomioimaan organisaatioiden ja kulttuurien väliset erot. Lopputuloksena luotiin tärkeimpien toimintojen osalta yhteneväiset toimintatavat, jotka tukevat kunkin organisaation tarpeita.
Suuria muutoksia prosesseihin ei lopulta vaadittu. Tarjoustoimintaa on kehitetty Suomen organisaatiossa jo pitkään, ja viime vuosina myös dokumentoitu toimintatapoja ja tehty ohjeita. Tarjousvaiheella on varaosien osalta Kiinassa vasta lyhyet perinteet, joten toimintatapojen muokkaaminen onnistuu vielä kohtalaisen helposti. Pohjana on ollut samat periaatteet kuin Suomessa, mutta organisaation muutokset ja tarjoustoiminnan eroavuudet ovat johtaneet siihen, että vakiintuneita hyväksi koettuja toimintatapoja ei ole muodostunut.
Selvimmät epäkohdat ja hankalimmat toiminnot saatiin tämän projektin puitteissa käytyä läpi ja parhaat toimintatavat luotua. Kiinan varaosatoimitusten määrän odotetaan moninkertaistuvan, ja siksikin molempien organisaatioiden varaosatarjoustoiminnan painoarvo tulee olemaan suuri. Projektin jälkeen on tärkeää pitää kiinni jo luoduista säännöistä ja periaatteista, jotta tarjoustoiminnan sujuvuus ja virheettömyys olisi varmistettu. Prosesseja kehitetään jatkuvasti, ja muutosten sekä uusien kehitysideoiden tulisi olla molempien organisaatioiden tiedossa ja osaaminen vaaditulla tasolla.