Työssäoppimisen vertaiskehittäminen
Jacoby, Tom (2015)
Jacoby, Tom
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117406
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää työssäoppimisen onnistumiseen vaikuttavat tärkeimmät laadulliset kriteerit, tehdä niiden pohjalta arviointilomakkeet sekä ohjeet ja kokeilla vertaiskehittämistä käytännössä. Työ liittyy hankkeeseen, jossa luotiin vertaiskehittämisen kriteeristö ja käytänteet koko autoalan toisen asteen koulutuksen kehittämistä varten. Tavoitteiden saavuttamiseksi kerättiin materiaalia jo tehdyistä hankkeista sekä haastateltiin opiskelijoita, ohjaavia opettajia, asentajia ja korjaamoiden johtoa. Lisäksi perehdyttiin aihee-seen liittyvään tuoreeseen kirjallisuuteen. Opinnäytetyö kuvaa kriteeristön tekemistä työssäoppimisen vertaisarviointiin, vertaisarvi-oinnin tekemistä ja sen avulla löytyneitä periaatteita onnistuneeseen opiskelijan ohjaami-seen työssäoppimisessa ja muutenkin. Vertaisarvioinnin nimi muuttui työn aikana vertaiskehittämiseksi. Kriteeristöä edelleen kehitettäessä löydettiin opiskelijoiden motivoimiseen ja menestymiseen selkeästi vaikuttavia tekijöitä, jotka ovat myös yleisesti hyödynnettävissä ihmisten motivoimisessa, kannustamisessa ja ohjaamisessa. Vertaiskehittäminen on tiivistetty ohjeiksi sekä lomakkeiksi ja nykyisiä kriteereitä on käytetty useissa vertaiskehittämisissä. Vertaiskehittämisen valmistelu, sen suoritus, vaikutukset ja johtopäätelmät on kuvattu opin-näytetyössä. Työssäoppimisen valmistelu, ohjaus ja motivointi saivat myös tiivistetyt ohjeet. Tuotosten perusteella kannattaa laatia vertaiskehittämisen yleisesti pätevät kriteerit, joita voi käyttää kaikissa vertaiskehittämishankkeissa. Tuotosten avulla laadittiin myös yleiset ohjeet, joilla voidaan parantaa koulutuksen ja oppimisen laatua, läpäisyä ja tuottavuutta. Opin-näytetyö herättää myös kysymyksiä opettajien toimintaympäristön suhteen: mitä vaaditaan motivoivan ja kannustavan työympäristön ja ilmapiirin luomiseksi oppimisen ohjaajille?