Kiikareissa kumppanuus : toimintaterapian rooli AVH-kuntoutujan kotiutusprosessissa
Lilius, Nora; Paso, Anni; Talvitie, Varpu (2015)
Lilius, Nora
Paso, Anni
Talvitie, Varpu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127506
Tiivistelmä
Koska laitospaikkoja ollaan valtakunnallisesti vähentämässä, on sairaaloilla tarve kehittää kotiutusprosessejaan myös taloudellisesti kannattaviksi. Painetta lisää se, että väestörakenne on muuttumassa ikääntyneiden määrän kasvaessa, ja sen myötä myös aivoverenkiertohäiriöt lisääntyvät. Toimintaterapian asiakaslähtöisyydestä tehdyissä tutkimuksissa on todettu toimintaterapian asiakaslähtöisyyden olevan vain harvoin kriittisen arvioinnin kohteena, joten myös tätä aihetta on tarpeen tutkia enemmän.
Opinnäytetyössä selvitettiin aivoverenkiertohäiriökuntoutujan kotiutusprosessia terveyskes-kussairaalassa tarkastellen erityisesti toimintaterapian roolia tässä prosessissa. Työelämäyhteistyökumppanina toimiva terveyskeskussairaala sai opinnäytetyön tuotoksena käyttöönsä kaksi kaaviota, joista toinen kuvaa moniammatillisen kotiutusprosessia yleisesti ja toinen toimintaterapian roolia tässä prosessissa. Työssä myös tarkasteltiin asiakaslähtöisyyden ilmenemistä AVH-kuntoutujan toimintaterapiassa. Tunnistettavuussyistä yhteistyökumppanina toiminutta terveyskeskussairaalaa ei mainita opinnäytetyössä nimeltä.
Opinnäytetyötä ohjasivat teoria- ja tutkimustieto asiakaslähtöisyydestä, aivoverenkiertohäiriöistä ja AVH-kuntoutujan toimintaterapiasta. Kanadalaista toimintaterapiaprosessin kehystä käytettiin pohjana prosessikaavioiden luomisessa. Aineiston analyysiteoriana toimi Saikun ja Karjalaisen (2007) viisivaiheinen tyypittely asiakkaan asemasta asiakasyhteistyöryhmissä. Terveyskeskussairaalan toimintaterapeutteja haastateltiin kaksi kertaa teemamuotoisen ryhmähaastattelun keinoin. Lisäksi aineistona käytettiin kolmea kuntoutujaa koskevia potilastietojärjestelmän kirjauksia.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui kaksi kotiutusprosessikaaviota. Kotiutusprosessin al-kuvaiheessa korostuu asiakaslähtöisyyden ensimmäinen taso. Prosessin edetessä, kun toimintaterapeutti ja kuntoutuja tutustuvat toisiinsa, on asiakaslähtöisyys näkyvämpää ja parhaimmillaan päästään kumppanuuden tasolle. Sairaalaympäristö ja AVH-kuntoutujan oirekuva rajaavat asiakaslähtöisyyden tasoa. Korkeimman asiakaslähtöisyyden tason saavuttaminen ei ole kuitenkaan yksin toimintaterapeutin käsissä, vaan asiakkaan on haluttava toimia yhteistyössä toimintaterapeutin kanssa ja oltava valmis ottamaan vastaan toimintate-rapeutin osaamista. Jatkossa olisi hyödyllistä tutkia myös kuntoutujien kokemuksia asiakaslähtöisyyden toteutumisesta, jotta heidän äänensä pääsisi myös kuuluviin.
Opinnäytetyössä selvitettiin aivoverenkiertohäiriökuntoutujan kotiutusprosessia terveyskes-kussairaalassa tarkastellen erityisesti toimintaterapian roolia tässä prosessissa. Työelämäyhteistyökumppanina toimiva terveyskeskussairaala sai opinnäytetyön tuotoksena käyttöönsä kaksi kaaviota, joista toinen kuvaa moniammatillisen kotiutusprosessia yleisesti ja toinen toimintaterapian roolia tässä prosessissa. Työssä myös tarkasteltiin asiakaslähtöisyyden ilmenemistä AVH-kuntoutujan toimintaterapiassa. Tunnistettavuussyistä yhteistyökumppanina toiminutta terveyskeskussairaalaa ei mainita opinnäytetyössä nimeltä.
Opinnäytetyötä ohjasivat teoria- ja tutkimustieto asiakaslähtöisyydestä, aivoverenkiertohäiriöistä ja AVH-kuntoutujan toimintaterapiasta. Kanadalaista toimintaterapiaprosessin kehystä käytettiin pohjana prosessikaavioiden luomisessa. Aineiston analyysiteoriana toimi Saikun ja Karjalaisen (2007) viisivaiheinen tyypittely asiakkaan asemasta asiakasyhteistyöryhmissä. Terveyskeskussairaalan toimintaterapeutteja haastateltiin kaksi kertaa teemamuotoisen ryhmähaastattelun keinoin. Lisäksi aineistona käytettiin kolmea kuntoutujaa koskevia potilastietojärjestelmän kirjauksia.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui kaksi kotiutusprosessikaaviota. Kotiutusprosessin al-kuvaiheessa korostuu asiakaslähtöisyyden ensimmäinen taso. Prosessin edetessä, kun toimintaterapeutti ja kuntoutuja tutustuvat toisiinsa, on asiakaslähtöisyys näkyvämpää ja parhaimmillaan päästään kumppanuuden tasolle. Sairaalaympäristö ja AVH-kuntoutujan oirekuva rajaavat asiakaslähtöisyyden tasoa. Korkeimman asiakaslähtöisyyden tason saavuttaminen ei ole kuitenkaan yksin toimintaterapeutin käsissä, vaan asiakkaan on haluttava toimia yhteistyössä toimintaterapeutin kanssa ja oltava valmis ottamaan vastaan toimintate-rapeutin osaamista. Jatkossa olisi hyödyllistä tutkia myös kuntoutujien kokemuksia asiakaslähtöisyyden toteutumisesta, jotta heidän äänensä pääsisi myös kuuluviin.