GOAL-arviointimenetelmä : kuvaaminen ja käyttökokemuksia 10-10,5-vuotiaiden suomalaisten arvioinnista
Oksanen, Sini-Tuuli; Olin, Heli (2015)
Oksanen, Sini-Tuuli
Olin, Heli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127488
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan kokemuksia Goal-Oriented Assessment of Lifeskills (GOAL) arviointimenetelmän käytöstä ja avataan sen taustalla olevia teorioita. Yhteistyökumppanina ja työn tilaajana toimi Sensorisen Integraation Terapian Yhdistys (SITY ry).
GOAL -arviointimenetelmää voidaan käyttää arvioitaessa 7 – 17 -vuotiaiden lasten karkea- ja hienomotorisia taitoja. GOAL -arviointimenetelmän ovat kehittäneet Lucy Jane Miller (PhD, OTR), Thomas Oakland (PhD) ja David S. Herzberg (PhD) ja se on julkaistu vuonna 2013 Amerikassa. GOAL -arviointimenetelmä sisältää seitsemän tehtävää ja ne on suunniteltu arvioimaan sensorisia ja motorisia vaikeuksia. Tehtävät mittaavat lapsen arkipäivään kuuluvia toiminnallisia taitoja, joilla on merkitystä lapsen selviytymiselle päivittäisistä toiminnoista. Arviointimenetelmä mahdollistaa lapsen osallistumisen havainnoinnin kotona, koulussa ja vapaa-ajalla.
Opinnäytetyön viitekehyksiä ovat sensorisen integraation teoria (SI -teoria) ja ICF -luokitus (International Classification of Functioning, Disability and Health), jotka vaikuttavat GOAL -arviointimenetelmän taustalla.
Alustavien käyttökokemusten perusteella voidaan todeta, että GOAL -arviointimenetelmä soveltuu käytettäväksi arvioitaessa suomalaislapsia. Lapset arvioivat tehtävät suullisesti ja palautekaavakkeen avulla mielekkäiksi ja sopivan haasteellisiksi. Arvioijan näkökulmasta GOAL -testiä oli helppo käyttää.
GOAL -arviointimenetelmää voidaan käyttää arvioitaessa 7 – 17 -vuotiaiden lasten karkea- ja hienomotorisia taitoja. GOAL -arviointimenetelmän ovat kehittäneet Lucy Jane Miller (PhD, OTR), Thomas Oakland (PhD) ja David S. Herzberg (PhD) ja se on julkaistu vuonna 2013 Amerikassa. GOAL -arviointimenetelmä sisältää seitsemän tehtävää ja ne on suunniteltu arvioimaan sensorisia ja motorisia vaikeuksia. Tehtävät mittaavat lapsen arkipäivään kuuluvia toiminnallisia taitoja, joilla on merkitystä lapsen selviytymiselle päivittäisistä toiminnoista. Arviointimenetelmä mahdollistaa lapsen osallistumisen havainnoinnin kotona, koulussa ja vapaa-ajalla.
Opinnäytetyön viitekehyksiä ovat sensorisen integraation teoria (SI -teoria) ja ICF -luokitus (International Classification of Functioning, Disability and Health), jotka vaikuttavat GOAL -arviointimenetelmän taustalla.
Alustavien käyttökokemusten perusteella voidaan todeta, että GOAL -arviointimenetelmä soveltuu käytettäväksi arvioitaessa suomalaislapsia. Lapset arvioivat tehtävät suullisesti ja palautekaavakkeen avulla mielekkäiksi ja sopivan haasteellisiksi. Arvioijan näkökulmasta GOAL -testiä oli helppo käyttää.