Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Projekti X : liveroolipelaamisen ja soveltavan teatterin kohtaamisia

Tarpila, Maiju (2015)

 
Avaa tiedosto
PROJEKTIX_OPINNAYTE.pdf (2.240Mt)
Lataukset: 


Tarpila, Maiju
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117329
Tiivistelmä
Liveroolipelaaminen on tarinankerrontaa, jossa pelaajat eläytyvät ennalta sovittuihin roolihahmoihin ja improvisoivat yhteistä tarinaa toisten pelaajien kanssa. Liveroolipelillä ei ole yleisöä eikä valmista käsikirjoitusta, vaan pelin tarina syntyy osallistujien improvisoidussa vuorovaikutuksessa pelin aikana.

Opinnäytetyössä tutkitaan liveroolipelaamista soveltavan teatterin kontekstista käsin. Työssä tutkitaan, miten soveltavan teatterin työkaluja voidaan yhdistää liveroolipelaamiseen ja mitä tällä työtavalla voidaan saada aikaan. Työn teoreettinen viitekehys rakentuu sosiokulttuurisen innostamisen, roolipelitutkimuksen ja soveltavan teatterin varaan.

Opinnäytetyössä liveroolipelaamista lähestytään käytännön esimerkin, Projekti X -liveroolipelisarjan, kautta. Projekti X oli ryhmälähtöinen liveroolipelisarja, jonka tekeminen ajoittui syksystä 2012 kevääseen 2014. Opinnäytetyön tekijä toimi pelisarjan fasilitaattorina yhdessä työparin kanssa. Projekti X:ään tutustutaan prosessikuvausten avulla. Prosessikuvauksessa on hyödynnetty tekijöiden työpäiväkirjoja, osallistujilta kerättyjä sähköpostihaastatteluja sekä muuta prosessin aikana tuotettua kirjallista materiaalia.

Työssä pohditaan, kuinka ryhmälähtöinen työskentelytapa ja draamalliset menetelmät liveroolipeliprosessin aikana tukevat osallistujien liveroolipelikokemusta. Työssä ehdotetaan, että liveroolipelaus voi toimia monipuolisena itseilmaisun välineenä sekä auttaa osallistujia oivaltamaan ja oppimaan uutta. Työn johtopäätös on, että ryhmälähtöisyys ja draamatekniikoiden hyödyntäminen asettavat liveroolipelauksen osaksi soveltavan teatterin kenttää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste