Kohti toimivampaa organisaatiota – Millaiseksi henkilöstö kokee työyhteisönsä? : Yritys X
Kauppinen, Ronja (2015)
Kauppinen, Ronja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117229
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Yritys X:n työyhteisön tilanne ja työntekijöiden kokemus yhteisönsä toimivuudesta vuonna 2015. Lisäksi tarkoituksena oli antaa tutkimustulosten perusteella suuntaa antavia kehitysehdotuksia.
Tutkimus toteutettiin käyttäen laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto tutkimusosioon kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Haastateltavana oli yrityksen viisi vakinaista työntekijää, jotka olivat työskennelleet yrityksessä useita vuosia.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että työntekijät viihtyvät työssään ja että jokainen haastateltava piti työyhteisön ilmapiiriä hyvänä. Työtyytyväisyys oli siis korkealla, mutta haastatteluista ilmeni myös muutamia kriittisiä kohtia, joihin kaivattiin muutosta. Tyytymättömyyttä aiheuttivat eniten tiedonkulku ja palautteenanto. Näihin osa-alueisiin toivottiin parannusta.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voitiin todeta, että jotta työtyytyväisyys saataisiin myös pidettyä hyvänä, tulisi tyytymättömyyttä aiheuttaneita osa-alueita lähteä kehittämään. Ilmapiiriä on saatu vuosien aikana parannettua, joten myös muita kehityskohteita olisi hyvä lähteä työstämään.
Tutkimus toteutettiin käyttäen laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto tutkimusosioon kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Haastateltavana oli yrityksen viisi vakinaista työntekijää, jotka olivat työskennelleet yrityksessä useita vuosia.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että työntekijät viihtyvät työssään ja että jokainen haastateltava piti työyhteisön ilmapiiriä hyvänä. Työtyytyväisyys oli siis korkealla, mutta haastatteluista ilmeni myös muutamia kriittisiä kohtia, joihin kaivattiin muutosta. Tyytymättömyyttä aiheuttivat eniten tiedonkulku ja palautteenanto. Näihin osa-alueisiin toivottiin parannusta.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voitiin todeta, että jotta työtyytyväisyys saataisiin myös pidettyä hyvänä, tulisi tyytymättömyyttä aiheuttaneita osa-alueita lähteä kehittämään. Ilmapiiriä on saatu vuosien aikana parannettua, joten myös muita kehityskohteita olisi hyvä lähteä työstämään.