Television tulevaisuus tubettajien aikana : miten YouTuben suosio vaikuttaa television tulevaisuuteen?
Mikkola, Ina (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117390
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä selvitetään, millainen television murros on parhaillaan käynnissä. Keskeisimpänä kysymyksenä on kuitenkin television tulevaisuus. Jos nuoria katsojia kiinnostaa videopalvelu YouTube enemmän perinteisen televison sijaan, niin miten tämä tulee vaikuttamaan television tulevaisuuteen? Entä miksi nuoret ylipäätään katsovat YouTubea?
YouTuben katselu sekä sisällön tuottajien eli tubettajien fanittaminen nuorten keskuudessa ovat kasvava ilmiö. Samaan aikaan perinteisen television suosio nuorten kohdalla on hiipumaan päin, vaikkakin televisiota kokonaisuudessaan katsotaan enemmän kuin koskaan.
Nyt eletään keskellä television murrosta. Suoratoistopalveluiden suosio kasvaa, koska ne mahdollistavat katsojalle suuremman valinnanvapauden sisällön ja katseluajankohdan suhteen. Perinteisen television katselun rinnalle syntyy puolestaan uusia ilmiötä, kuten sosiaalinen televisio, joka mahdollistaa katsojien osallistumisen ohjelmiin eri tavalla kuin ennen.
Tämän työn tarkoituksena on tutkia erilaisia elementtejä, jotka ovat YouTuben suosion taustalla. YouTuben suosion kautta pohditaan sen vaikutusta televisioon, niin sisällön muodosta lähtien television valta-asemaan liittyen. Opinnäytteessä pohditaan myös, miten televisiomaailman tulisi reagoida erilaisiin katsojakäyttäytymisen muutoksiin säilyttääkseen asemansa.
Opinnäytteessä tietolähteenä käytetään olemassa olevia tutkimuksia ja artikkeleita, mutta tarjotaan täysin uutta tietoa nuorille suunnatun kyselytutkimuksen tuloksien ja aiheen kärkiasiantuntijoiden haastattelujen kautta. Työn tarkoituksena on tarjota tuoretta ja relevanttia tietoa koko televisioalaa hyödyttäen.
YouTuben katselu sekä sisällön tuottajien eli tubettajien fanittaminen nuorten keskuudessa ovat kasvava ilmiö. Samaan aikaan perinteisen television suosio nuorten kohdalla on hiipumaan päin, vaikkakin televisiota kokonaisuudessaan katsotaan enemmän kuin koskaan.
Nyt eletään keskellä television murrosta. Suoratoistopalveluiden suosio kasvaa, koska ne mahdollistavat katsojalle suuremman valinnanvapauden sisällön ja katseluajankohdan suhteen. Perinteisen television katselun rinnalle syntyy puolestaan uusia ilmiötä, kuten sosiaalinen televisio, joka mahdollistaa katsojien osallistumisen ohjelmiin eri tavalla kuin ennen.
Tämän työn tarkoituksena on tutkia erilaisia elementtejä, jotka ovat YouTuben suosion taustalla. YouTuben suosion kautta pohditaan sen vaikutusta televisioon, niin sisällön muodosta lähtien television valta-asemaan liittyen. Opinnäytteessä pohditaan myös, miten televisiomaailman tulisi reagoida erilaisiin katsojakäyttäytymisen muutoksiin säilyttääkseen asemansa.
Opinnäytteessä tietolähteenä käytetään olemassa olevia tutkimuksia ja artikkeleita, mutta tarjotaan täysin uutta tietoa nuorille suunnatun kyselytutkimuksen tuloksien ja aiheen kärkiasiantuntijoiden haastattelujen kautta. Työn tarkoituksena on tarjota tuoretta ja relevanttia tietoa koko televisioalaa hyödyttäen.