Naisten takkiosaston kehitystarpeiden kartoitustutkimus tavarataloympäristössä : case: Yritys X
Pessa, Hertta (2015)
Pessa, Hertta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117416
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on selvittää merkittävän Suomessa toimivan tavaratalotoimijan kehitystarpeita naisten takkiosastolla. Työn tavoitteena on selvittää, mitkä ovat ne osa-alueet ja määritellyt kehitystarpeet, joilla osaston toimintaa voidaan kehittää ja parantaa, jotta osasto pystyy kokonaisuudessaan palvelemaan asiakastaan paremmin.
Yritys X on läpikäynyt valtavat rakenteelliset ja strategiset muutokset vuoden 2014 aikana, mitkä ovat vaikuttaneet suuresti yrityksen arvolupaukseen, henkilöstörakenteisiin, toimintamalleihin sekä konkreettisiin osastomuutoksiin tavarataloissa. Opinnäytetyöni taustalla ovat juuri nämä muutokset, joita olen työpaikallani yrityksessä havainnut.
Työn ensimmäisessä teoriaosuudessa käsittelen asiakaslähtöisen yrityksen liiketoiminnan kannalta tärkeitä osa-alueita, kuten markkinoinnin segmentointia, asiakassuhdemarkkinointia sekä markkinoinnin kilpailukeinoja. Toisessa teoriaosuudessa käsittelen vaatetusalalla toimivan tavaratalon ostotoimintaa ja valikoimasuunnittelua.
Tutkimus on laadullinen. Aineistoa tutkimukseen kerättiin haastatteluin ja asiakaskyselyn avulla. Tutkimukseen haastateltiin naisten takkiosaston vakituisessa työsuhteessa olevia takkimyyjiä sekä naisten takkiosaston sisäänostajaa. Asiakaskyselyt suoritettiin yrityksen pääkaupunkiseudun tavaratalossa, johon kyselyyn valikoituneet ihmiset olivat satunnaisesti naisten takkiosastolle tulleita asiakkaita.
Haastatteluiden ja asiakaskyselyn pohjalta esille nousi neljä pääaluetta, joihin kehitystarpeet voidaan jaotella: valikoima, osasto työpaikkana, esillepano sekä osaston markkinointi. Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen tulisi rajata ja määritellä osaston asiakasryhmänsä selkeämmin. Näiden pohjalta tulisi päivittää myytäviä tuotemerkkejä sekä sisällyttää enemmän isoja ja pieniä kokoja valikoimaan. Naisten takkiosaston ja ostovastaavien kommunikointia tulisi parantaa, ja myyjille tulisi järjestää koulutuksia myynnin tueksi. Osaston esillepanoon kaivattaisiin elementtejä, jotka herättäisivät asiakkaan huomion, sekä osaston esillepanosta tulisi laatia kirjallinen ohje. Osaston näkyvyys hyötyisi tiettyyn asiakasryhmään kohdistetusta asiakasmarkkinoinnista ja osastojen visuaalisesta yhtenäistämisestä.
Yritys X on läpikäynyt valtavat rakenteelliset ja strategiset muutokset vuoden 2014 aikana, mitkä ovat vaikuttaneet suuresti yrityksen arvolupaukseen, henkilöstörakenteisiin, toimintamalleihin sekä konkreettisiin osastomuutoksiin tavarataloissa. Opinnäytetyöni taustalla ovat juuri nämä muutokset, joita olen työpaikallani yrityksessä havainnut.
Työn ensimmäisessä teoriaosuudessa käsittelen asiakaslähtöisen yrityksen liiketoiminnan kannalta tärkeitä osa-alueita, kuten markkinoinnin segmentointia, asiakassuhdemarkkinointia sekä markkinoinnin kilpailukeinoja. Toisessa teoriaosuudessa käsittelen vaatetusalalla toimivan tavaratalon ostotoimintaa ja valikoimasuunnittelua.
Tutkimus on laadullinen. Aineistoa tutkimukseen kerättiin haastatteluin ja asiakaskyselyn avulla. Tutkimukseen haastateltiin naisten takkiosaston vakituisessa työsuhteessa olevia takkimyyjiä sekä naisten takkiosaston sisäänostajaa. Asiakaskyselyt suoritettiin yrityksen pääkaupunkiseudun tavaratalossa, johon kyselyyn valikoituneet ihmiset olivat satunnaisesti naisten takkiosastolle tulleita asiakkaita.
Haastatteluiden ja asiakaskyselyn pohjalta esille nousi neljä pääaluetta, joihin kehitystarpeet voidaan jaotella: valikoima, osasto työpaikkana, esillepano sekä osaston markkinointi. Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen tulisi rajata ja määritellä osaston asiakasryhmänsä selkeämmin. Näiden pohjalta tulisi päivittää myytäviä tuotemerkkejä sekä sisällyttää enemmän isoja ja pieniä kokoja valikoimaan. Naisten takkiosaston ja ostovastaavien kommunikointia tulisi parantaa, ja myyjille tulisi järjestää koulutuksia myynnin tueksi. Osaston esillepanoon kaivattaisiin elementtejä, jotka herättäisivät asiakkaan huomion, sekä osaston esillepanosta tulisi laatia kirjallinen ohje. Osaston näkyvyys hyötyisi tiettyyn asiakasryhmään kohdistetusta asiakasmarkkinoinnista ja osastojen visuaalisesta yhtenäistämisestä.