Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Siirtymätilanteiden liikunnallistaminen Rehtorinpellonkadun päiväkodissa : siirtymätilannepussi

Hakanen, Pinja; Närhi, Saara (2015)

 
Avaa tiedosto
Hakanen_Pinja_Narhi_Saara.pdf (1.571Mt)
Lataukset: 


Hakanen, Pinja
Närhi, Saara
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117372
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena Rehtorinpellonkadun päiväkodissa, joka on Turun kaupungin päiväkoti. Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda pysyvä työväline toimintakulttuurin liikunnallistamiseen varhaiskasvatuksessa (ToLiVa). Tavoitteena oli myös lisätä liikuntaa päiväkodin arkisiin tilanteisiin ja siirtymätilanteisiin sekä strukturoida niitä. Kehittämistyön taustalla oli ToLiVa-hanke, jossa Rehtorinpellonkadun päiväkoti oli mukana toimikaudella 2014–2015. Kehittämishanke alkoi syyskuussa 2014 ja päättyi huhtikuussa 2015.

Kehittämishankkeessa syntyi kolme tuotosta, jotka olivat siirtymätilannepussi, ohjaajan opas sekä kehittämishankeraportti. Siirtymätilannepussi toimi työvälineenä siirtymätilanteiden liikunnallistamisessa sekä strukturoinnissa. Sen tarkoituksena oli olla helppokäyttöinen ja nopeasti hyödynnettävissä erilaisiin tilanteisiin. Ohjaajan opas antoi kasvattajalle ohjeita työvälineen monipuoliseen käyttöön. Kehittämishankeraportissa kerrottiin kehittämishankkeen etenemisestä. Kehittämismenetelmiä olivat dialogisuus, kokeileva toiminta, havainnointi ja kyselyt.

Kehittämishanke tehtiin yhteistyössä päiväkodin työntekijöiden ja lasten kanssa. Henkilökunnan kanssa keskusteltiin heidän toiveistaan ja tarpeistaan, joiden pohjalta tuotokset muotoutuivat. Siirtymätilannepussi otettiin käyttöön yhdessä päiväkodin lasten kanssa. Lapset saivat myös tuoda esiin omat näkemyksensä pussin korteista piirtämällä kuvat niissä esiintyvistä eläimistä.

Kehittämishankkeen tietoperusta sisälsi yleistä teoriaa varhaiskasvatuksesta sekä lasten liikunnasta. Varhaiskasvatusosio sisälsi tietoa varhaiskasvatussuunnitelmasta, päiväkodin arjesta sekä siirtymätilanteista. Liikuntaosiosta löytyi tietoa lasten liikunnan suosituksista, hyödyistä ja motoristen taitojen kehityksestä sekä yleisesti että ikävaiheittain.

Saadun palautteen perusteella siirtymätilannepussi oli onnistunut sekä työntekijöiden että lasten mielestä. Lapsista 78 % piti siirtymätilannepussista paljon. Työntekijöiden palautteen mukaan siirtymätilannepussi oli melko hyödyllinen ja helppokäyttöinen. Henkilökunnan mielestä pussi innosti lapsia liikkumaan ja toimi motorisen kehityksen tukena. Siirtymätilannepussia voi hyödyntää monenlaisissa tilanteissa monin eri tavoin oman mielikuvituksen mukaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste