GOAL-testi hieno- ja karkeamotoriikan arvioinnissa : amerikkalaisten normien soveltuvuus suomalaisille 12-13-vuotiaille lapsille
Kouvolainen, Sanna-Kaisa; Saukkonen, Sylvia (2015)
Kouvolainen, Sanna-Kaisa
Saukkonen, Sylvia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117364
Tiivistelmä
Amerikkalainen Goal-Oriented Assessment of Lifeskills (GOAL)-arviointimenetelmä mittaa 7-17-vuotiaiden lasten hieno- ja karkeamotoriikkaa toiminnallisin keinoin. Testin tehtävät ovat lapselle arkipäivästä tuttuja toimintoja, ja arviointimenetelmä pohjautuu sensorisen integraation teoriaan. Suomessa vastaavaa testiä ei ole vielä käytössä. Yhteistyökumppanin, Sensorisen Integraation Terapian yhdistyksen (Sity ry.) tarpeesta selvitimme amerikkalaisen standardoidun arviointimenetelmän normien soveltuvuutta suomalaisille 12-13-vuotiaille lapsille. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun GOAL-arviointimenetelmän soveltuvuutta tutkitaan suomalaisten lasten kohdalla.
GOAL-arviointimenetelmällä testattiin 38 suomalaista 12-13-vuotiasta tyypillisesti kehittynyttä lasta. Puolet testatuista lapsista oli poikia ja puolet tyttöjä. Testit toteutettiin kahdessa pääkaupunkiseudun koulussa sekä yhdessä itäsuomalaisen kunnan koulussa. Nämä koulut toteuttavat suomalaista perusopetussuunnitelmaa. Kaikki lapset testattiin yksitellen koulun tiloissa koulupäivän aikana. Lasten tulokset taulukoitiin ja suomalaisten lasten keskiarvoja verrattiin amerikkalaisten 12-13-vuotiaiden lasten keskiarvoihin.
Opinnäytetyön tuloksena saatujen keskiarvojen pohjalta voimme todeta GOAL-arviointimenetelmän normien sopivan suomalaisille 12-13-vuotiaille lapsille. Suomalaisten ja amerikkalaisten lasten suoriutuminen oli keskiarvojen perusteella melko yhtäläistä. Suomalaiset tytöt pärjäsivät poikia paremmin hienomotoriikkaa vaativissa tehtävissä. Pojat suoriutuivat karkeamotoriikan tehtävissä tyttöjä paremmin.
Näiden tulosten mukaan GOAL-arviointimenetelmä on käyttökelpoinen arviointimenetelmä suomalaisten toimintaterapeuttien käyttöön. Havaintojemme perusteella testi on mukaansatempaava ja mielekäs tehdä monipuolisten testitehtävien ansiosta. Testinantajan näkökulmasta GOAL-arviointimenetelmä sopii suomalaiseen toimintaterapian arviointiin. Testi on helppo antaa ja testitehtävät liittyvät lapsen arkipäivän toimintoihin. Pisteytys on selkeä ja pisteytyslomake antaa suuntaviivat terapian suunnittelulle.
GOAL-arviointimenetelmällä testattiin 38 suomalaista 12-13-vuotiasta tyypillisesti kehittynyttä lasta. Puolet testatuista lapsista oli poikia ja puolet tyttöjä. Testit toteutettiin kahdessa pääkaupunkiseudun koulussa sekä yhdessä itäsuomalaisen kunnan koulussa. Nämä koulut toteuttavat suomalaista perusopetussuunnitelmaa. Kaikki lapset testattiin yksitellen koulun tiloissa koulupäivän aikana. Lasten tulokset taulukoitiin ja suomalaisten lasten keskiarvoja verrattiin amerikkalaisten 12-13-vuotiaiden lasten keskiarvoihin.
Opinnäytetyön tuloksena saatujen keskiarvojen pohjalta voimme todeta GOAL-arviointimenetelmän normien sopivan suomalaisille 12-13-vuotiaille lapsille. Suomalaisten ja amerikkalaisten lasten suoriutuminen oli keskiarvojen perusteella melko yhtäläistä. Suomalaiset tytöt pärjäsivät poikia paremmin hienomotoriikkaa vaativissa tehtävissä. Pojat suoriutuivat karkeamotoriikan tehtävissä tyttöjä paremmin.
Näiden tulosten mukaan GOAL-arviointimenetelmä on käyttökelpoinen arviointimenetelmä suomalaisten toimintaterapeuttien käyttöön. Havaintojemme perusteella testi on mukaansatempaava ja mielekäs tehdä monipuolisten testitehtävien ansiosta. Testinantajan näkökulmasta GOAL-arviointimenetelmä sopii suomalaiseen toimintaterapian arviointiin. Testi on helppo antaa ja testitehtävät liittyvät lapsen arkipäivän toimintoihin. Pisteytys on selkeä ja pisteytyslomake antaa suuntaviivat terapian suunnittelulle.