Tuntumasta tunnukseen : tekstiilimerkin logon suunnittelu ja brändäys
Osada, Viljami (2014)
Osada, Viljami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127459
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tekstiilimerkin brändäys ja tunnuksen suunnittelu. Merkin taustalla on tekstiilisuunnittelun opiskelija, jolla on olemassa oleva suunnitteluyritys. Työ tehdään toimeksiantona tälle yritykselle ja uusi merkki lanseerataan yrityksen alaisuuteen.
Työ jakautuu teoriaosuuteen, jossa käsitellään brändäyksen määrittelyä ja muotibrändäyksen yksityiskohtia, sekä toiminnalliseen osuuteen, jossa toteutetaan merkille tunnus, siihen liittyvät käyntikortit, pesu- ja kokolaput sekä suunnitelma tunnuksella varustetulle leimasimelle.
Teoriaosuudessa brändäyksen käsitettä avataan kirjallisuuskatsauksen avulla. Materiaali koostuu yrityskulttuuria, markkinointia ja tunnussuunnittelua käsittelevistä teoksista ja verkkolähteistä. Kirjallisuuden painotus on markkinoinnissa, mutta yhteys muodostetaan myös muotimaailmaan. Brändäyspohjustuksen lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi muotibrändäyksen ja -suunnittelijoiden historiaa sekä perehdytään muodin tuotetunnusten kehitykseen ja visuaaliseen ilmaisuun.
Toiminnallisessa osuudessa suunnittelua avataan sekä prosessin että lopputulosten kannalta. Prosessin kuvaus sisältää yksityiskohtia työvaiheista ja kuvausta toimeksiantajan kanssa työskentelystä. Tämä pitää sisällään luonnoksia ja selvennyksiä valinnoista ja käydyistä keskusteluista suunnittelun suhteen. Valittu ja viimeistelty tunnus näytetään vaiheineen ja sen käyttötapoja esitellään.
Suunnittelun ratkaisuja perustellaan teoriaan nojaten. Ratkaisuissa on huomioitu yrityksen aloitteleva asema markkinoilla sekä toimeksiantajan toiveet ja mietteet tuotemerkkiin latautuvista arvoista. Koska lopullisten tuotteiden tilaus jäi aikataulullisesti tämän työn toteutuksen ulkopuolelle, esitellään lopputuloksia todellisuutta vastaavin kuva-asetelmin ja kuvankäsittelyohjelmassa rakennetuin kuvin.
Lopuksi suunniteltu tunnus testataan sen herättämien mielikuvien osalta ja tulokset raportoidaan. Tunnusta arvioidaan myös kirjallisuudesta nostettuihin kriteereihin sen onnistuneisuuden arvioimiseksi. Työ saatetaan päätökseen koosteella prosessista ja jatkokehitysideoiden esittelyllä.
Työ jakautuu teoriaosuuteen, jossa käsitellään brändäyksen määrittelyä ja muotibrändäyksen yksityiskohtia, sekä toiminnalliseen osuuteen, jossa toteutetaan merkille tunnus, siihen liittyvät käyntikortit, pesu- ja kokolaput sekä suunnitelma tunnuksella varustetulle leimasimelle.
Teoriaosuudessa brändäyksen käsitettä avataan kirjallisuuskatsauksen avulla. Materiaali koostuu yrityskulttuuria, markkinointia ja tunnussuunnittelua käsittelevistä teoksista ja verkkolähteistä. Kirjallisuuden painotus on markkinoinnissa, mutta yhteys muodostetaan myös muotimaailmaan. Brändäyspohjustuksen lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi muotibrändäyksen ja -suunnittelijoiden historiaa sekä perehdytään muodin tuotetunnusten kehitykseen ja visuaaliseen ilmaisuun.
Toiminnallisessa osuudessa suunnittelua avataan sekä prosessin että lopputulosten kannalta. Prosessin kuvaus sisältää yksityiskohtia työvaiheista ja kuvausta toimeksiantajan kanssa työskentelystä. Tämä pitää sisällään luonnoksia ja selvennyksiä valinnoista ja käydyistä keskusteluista suunnittelun suhteen. Valittu ja viimeistelty tunnus näytetään vaiheineen ja sen käyttötapoja esitellään.
Suunnittelun ratkaisuja perustellaan teoriaan nojaten. Ratkaisuissa on huomioitu yrityksen aloitteleva asema markkinoilla sekä toimeksiantajan toiveet ja mietteet tuotemerkkiin latautuvista arvoista. Koska lopullisten tuotteiden tilaus jäi aikataulullisesti tämän työn toteutuksen ulkopuolelle, esitellään lopputuloksia todellisuutta vastaavin kuva-asetelmin ja kuvankäsittelyohjelmassa rakennetuin kuvin.
Lopuksi suunniteltu tunnus testataan sen herättämien mielikuvien osalta ja tulokset raportoidaan. Tunnusta arvioidaan myös kirjallisuudesta nostettuihin kriteereihin sen onnistuneisuuden arvioimiseksi. Työ saatetaan päätökseen koosteella prosessista ja jatkokehitysideoiden esittelyllä.