BUUSTERI, SQUASH-SEINÄ, SELKÄNOJA JA ÄITI : Millainen on tuottajan rooli radiotoimituksessa ja miten sitä voisi nykyistä paremmin soveltaa Oamkin opiskelijaradiossa?
Mäyrä, Elina (2015)
Mäyrä, Elina
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127631
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, mikä on radiotuottaja, mitä hän tekee työkseen ja mikä hänen roolinsa on toimituksessa. Keräämääni tietoa radiotuottajan työnkuvasta sovelsin Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijaradion tuottajan työnkuvaan eli pohdin, kuinka radiotuottamisen opettamista voisi Oamkissa kehittää.
Päädyin tähän aiheeseen, koska opiskelijaradioissa mukana ollessani olen huomannut, että hyvälle tietopaketille radiotuottamisesta olisi tarvetta. Lisäksi halusin opinnäytetyölleni aiheen, jossa voin hyödyntää työkokemustani Oamkin radiotyön assistenttina.
Tuottajan roolia tutkin alan kirjallisuuteen ja tutkimukseen tutustumalla sekä haastattelemalla neljää työelämässä toimivaa radiotuottajaa heidän työstään. Tutkimusmenetelmänäni oli teemahaastattelu.
Tutkimukseni perusteella radiotuottaja on työnjohdollinen esimies, jonka tehtävä on saada toimittajat ja juontajat tekemään mahdollisimman hyvää sisältöä radioon. Tuottaja on toimittajiin nähden esimiesasemassa, joten hänen on kannettava esimiehen vastuu. Hänen työnsä ei kuitenkaan ole käskyttämistä, vaan toimittajien auttamista. Haastattelemani tuottajat korostivat tuottajan roolia toimittajan tukipilarina eli selkänojana ja äitinä. Tuottajan tärkeä tehtävä on hioa ideoita ja näkökulmia radion sisältöihin toimittajien apuna eli ”buustata” ja pallotella ideoita, kunnes hyvä näkökulma löytyy. Tärkeimmiksi tuottajan taidoiksi tuottajat määrittelivät radion välinetuntemuksen, kohderyhmän ymmärtämisen ja vuorovaikutustaidot.
Tutkimukseni valossa kehittäisin Oamkin journalismin opiskelijoiden kurssiradion tuottajan työnkuvaa siten, että jakaisin tuottajille omat vastuulähetysajat sekä lisäisin heidän osallistumistaan radion sisältöjen suunnitteluun ja toimituksen arjen pyörittämiseen.
Tämän opinnäytetyön lopuksi pohdin myös, voisiko radiotuottamista opettaa Oamkissa jollain muulla tavalla kuin nykyisellä mallilla. Yksi hyvä tapa olisi lisätä radion vapaavalintaisten opintojaksojen tarjontaa. Lisäksi radion kuunteluun liittyviä tehtäviä voisi olla opetuksessa enemmän.
Päädyin tähän aiheeseen, koska opiskelijaradioissa mukana ollessani olen huomannut, että hyvälle tietopaketille radiotuottamisesta olisi tarvetta. Lisäksi halusin opinnäytetyölleni aiheen, jossa voin hyödyntää työkokemustani Oamkin radiotyön assistenttina.
Tuottajan roolia tutkin alan kirjallisuuteen ja tutkimukseen tutustumalla sekä haastattelemalla neljää työelämässä toimivaa radiotuottajaa heidän työstään. Tutkimusmenetelmänäni oli teemahaastattelu.
Tutkimukseni perusteella radiotuottaja on työnjohdollinen esimies, jonka tehtävä on saada toimittajat ja juontajat tekemään mahdollisimman hyvää sisältöä radioon. Tuottaja on toimittajiin nähden esimiesasemassa, joten hänen on kannettava esimiehen vastuu. Hänen työnsä ei kuitenkaan ole käskyttämistä, vaan toimittajien auttamista. Haastattelemani tuottajat korostivat tuottajan roolia toimittajan tukipilarina eli selkänojana ja äitinä. Tuottajan tärkeä tehtävä on hioa ideoita ja näkökulmia radion sisältöihin toimittajien apuna eli ”buustata” ja pallotella ideoita, kunnes hyvä näkökulma löytyy. Tärkeimmiksi tuottajan taidoiksi tuottajat määrittelivät radion välinetuntemuksen, kohderyhmän ymmärtämisen ja vuorovaikutustaidot.
Tutkimukseni valossa kehittäisin Oamkin journalismin opiskelijoiden kurssiradion tuottajan työnkuvaa siten, että jakaisin tuottajille omat vastuulähetysajat sekä lisäisin heidän osallistumistaan radion sisältöjen suunnitteluun ja toimituksen arjen pyörittämiseen.
Tämän opinnäytetyön lopuksi pohdin myös, voisiko radiotuottamista opettaa Oamkissa jollain muulla tavalla kuin nykyisellä mallilla. Yksi hyvä tapa olisi lisätä radion vapaavalintaisten opintojaksojen tarjontaa. Lisäksi radion kuunteluun liittyviä tehtäviä voisi olla opetuksessa enemmän.